Boekrecensie: Verlichting in business

2 oktober 2011 | In Boekrecensies | door

Nieuwe schoenen, betere tablets, veiligere auto’s, exclusievere reizen, grotere huizen… er is altijd wel iets waar we als consumenten naar verlangen. Maar in onze zoektocht naar geluk zijn wij welvaart en welzijn gaan verwarren. ‘We hebben ons laten regeren door honger naar genot en die is simpelweg niet te stillen. Heb je een nieuwe auto, ben je zoet tot het nieuwe eraf is en je een weer een nieuwe auto wil.’

Mede door de crisis dringt het besef dat men geluk met genot is gaan verwarren steeds verder door tot de samenleving. Bedrijven die hier op de juiste manier op inspelen, zijn de winnaars van morgen. Mensen willen bewuster leven en gaan op zoek naar de betekenis in het leven. Bovendien groeit de wil om verbonden te zijn met de wereld. Het Boeddhisme biedt hier een antwoord op. Zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied. Kees Klomp en Cor Hospes introduceren een zakelijk boeddhistisch pad naar verlichting, het ‘CommerciEdele Pad’. Over acht maatschappelijke trends die samenvallen met acht boeddhistische beginselen; en de acht commerciële kansen die daaraan verbonden zijn, in gesprekken met acht verschillende influencers in marketing en management.

 

verlichting in business recensieDe acht trends uit Verlichting in business in het kort:
Small – Beperken – Klein is het nieuwe groot
Spirit – Bezielen – De opkomst van de nieuwe spirituelen
Sustainability – Bijdragen – De roep om duurzaamheid
Serve – Betekenen – De nieuwe betekeniseconomie
Sincere – Bewijzen – De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit
Soft – Bekennen – De kracht van kwetsbaarheid
Slow – Bezinnen – Langzaam is het nieuwe snel
Safe – Bevrijden – De winst van commercieel idealisme

 

In mijn eigen woorden komt het op het volgende neer:
Bedrijven moeten een roeping hebben en een doel nastreven dat verder gaat dan winst maken. Om dit te bereiken moeten zij zichzelf kennen en weten waar zij goed in zijn. Vervolgens dienen zij te handelen vanuit hun identiteit. Goede intenties zijn niet genoeg, bedrijven moeten het ook waarmaken. Op deze manier kunnen zij het leven van consumenten verrijken. Ook de connectie met de klant moet er zijn, en dat liefst zo persoonlijk mogelijk. Bedrijven moeten hun ware gezicht tonen, en zich niet mooier voordoen dan ze zijn. En ze moeten vooral niet te snel willen gaan, want dan verlies je het oog om wat er om je heen gebeurt. Dat is juist zo belangrijk, om verbonden te zijn met de wereld. En daar is voor hebzucht geen plaats. Omzet maken staat in dienst van het hogere doel dat je als bedrijf nastreeft. En dat gaat prima samen met winst maken. Zoals David van Brakel van The Farm Inc het zegt: ‘hoe meer positieve producten je produceert en consumeert, hoe meer positieve impact je kunt bewerkstelligen voor milieu en/of maatschappij’.

Een goed streven natuurlijk. Maar hoe maak je dit allemaal waar? Daar hebben Kees en Cor honderden adviezen voor. Voor elke S in combinatie met een B geven zij praktische tips op het gebied van marketing en management. Het maakt daarbij niet uit waar je begint; elke stap is goed. Zolang je maar streeft naar het juiste. Persoonlijk geluk en zakelijk succes gaan daarbij hand in hand. Consumenten zijn er klaar voor om van genot naar geluk te bewegen.

Hoe zit dat met jouw business?

 

Het boek Verlichting in Business is te koop voor €16,95. Als je het aanschaft via deze link krijg ik daarvoor € 0,85 en via deze link krijg ik niets.

Nawaz Kazmi

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: , , , , ,


1 reactie op “Boekrecensie: Verlichting in business

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.