Webshop van de Bijenkorf bewaakt door een portier

21 september 2011 | In Marketingpsychologie | door

De Bijenkorf heeft een primeur. Tijdens de Drie Dwaze Dagen laat de Bijenkorf zijn webshop bewaken door een breed geschouderde portier. Niet alleen de winkel puilt uit met shoppende mensen tijdens de Drie Dwaze Dagen, ook de webshop wordt bedolven onder bezoekers. Om te voorkomen dat de webshop weer plat ligt, zoals voorgaande jaren, heeft de Bijenkorf dit jaar een portier aangenomen. Hierdoor loop je het risico niet meer naar binnen te mogen. Dit klinkt negatief, maar persoonlijk vind ik het een geniale marketing actie.

Portier Bijenkorf webshop

Conversie verhogende portier
Het is niet leuk om geweigerd te worden door de portier van de Bijenkorf webshop. Maar gelukkig is de portier een goede kerel. Hij noteert met alle liefde je e-mailadres of je mobiele nummer. Als het rustiger is in de shop stuurt hij je een berichtje waarna je via een unieke code via de VIP-ingang gegarandeerd naar binnen mag. Marketing technisch is dit erg slim.

De Bijenkorf maakt van vertrekkende bezoekers juist gretige shoppers. Mensen die ze niet direct kunnen helpen, komen door de unieke toegangscode op een later tijdstip terug naar de webshop om alsnog hun winkelwagentje vol te gooien. Ze hoeven dus niet talrijke vruchteloze pogingen te ondernemen om op een later tijdstip wel in de shop te kunnen. Door het achterlaten van een nummer of e-mailadres is deze irritatie voorkomen, wat heel gunstig zal zijn voor de conversie van de webshop.

Druk = populair
Ook psychologisch gezien pakt de Bijenkorf het goed aan. Door te communiceren dat het altijd gigantisch druk is tijdens de Drie Dwaze Dagen maken ze deze dagen nóg populairder. Doordat de Bijenkorf aangeeft dat de webshop er voorgaande jaren uitgevlogen is door het grote aantal bezoekers, wordt de populariteit zelfs verder bevestigd. Zeg nou zelf, dan moeten de aanbiedingen toch wel erg goed zijn!? Misschien is het de moeite waard om zelf ook een kijkje te nemen, want OP=OP! Dan kun je beter snel een kijkje nemen…

Goede marketingstunt
Ik vind het prachtig hoe de Bijenkorf met een negatief bericht zoveel positieve aandacht genereert. Immers is de strekking van het bericht een beetje onvriendelijk: “we zetten een portier voor de webshop die je kan weigeren”. Echter is het een geniale zet om een portier in te schaken in plaats van een suffe wachtrij te maken (zoals vaker wordt gebruikt bij o.a. het online bestellen van concertkaarten). De portier is een mooie aanleiding om de Drie Dwaze Dagen op een nieuwe manier te promoten. En dat lukt volgens mij erg goed!

Ik ben benieuwd hoeveel uur de portier van de webshop moet gaan werken tijdens de Drie Dwaze Dagen. Ik denk veel, want door deze slimme marketinguitingen zal de populariteit van de Drie Dwaze Dagen alleen nog maar toenemen. We zullen het over dik een week weten, want de webshop opent haar deuren op donderdag 8.00 uur!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


1 reactie op “Webshop van de Bijenkorf bewaakt door een portier

  1. Hallo Maud,

    Nu ik dit in feb 2012 lees ben ik benieuwd of de portier inderdaad goed gewerkt heeft?

    Vriendelijke groeten,
    Francois.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *