Waarom ik bij Groupon minder uitgeef aan meerdere aanbiedingen

14 september 2011 | In Marketingpsychologie | door

Toen een vriend mij ruim een jaar geleden attendeerde op Groupon, ging er een wereld voor me open. Voor mij (en meer dan 50 miljoen anderen) is het ideaal: activiteiten die je graag doet, voor minimaal de helft van de prijs. Het zou dom zijn om het niet te doen. En zo ga ik regelmatig luxe uit eten, naar een hotel, karten, paintballen, fitnessen, en kreeg ik voor het eerst een acupunctuurbehandeling… allemaal mede mogelijk gemaakt door Groupon. Maar met het aantal leden stijgt het aantal aanbiedingen, en zo komen er dagelijks soms meer dan twintig aanbiedingen in mijn mailbox. Is dat iets waar ik op zitten te wachten?

groupon acties psychologieAls ik het me goed kan herinneren, begon Groupon met één aanbieding per dag per stad. Ik schreef me toen eerst in op de deal van Den Haag en ook op de landelijke deal. Omdat ik ook regelmatig in Leiden en Rotterdam ben, besloot ik ook daar aanbiedingen van te ontvangen. Op zich te overzien, dat betekende vier deals op een dag. Maar Groupon, dat op zoek is naar een winstgevend businessmodel, besloot om meerdere aanbiedingen te doen en zo groeide de vier aanbiedingen al gauw tot boven de tien. Deels aan mezelf te verwijten, en daarom besloot ik om Leiden en Rotterdam aan mij voorbij te laten gaan. Maar toen ik vanochtend mijn mailbox opende, zag ik vijf deals landelijk en maar liefst tien in Den Haag.

 

Paradox of choice
Op zich positief: hoe meer aanbiedingen, hoe meer leuke dingen je kan doen en dat ook nog eens voor een leuk bedrag. En hoe meer aanbiedingen, hoe groter de kans dat er voor jou iets tussen zit. Toch ben ik er niet blij mee. Hoe dat komt? Door de zogeheten ‘paradox of choice’: hoewel je verwacht dat meer keuze leidt tot meer geluk, is het tegengestelde waar; we zitten niet te wachten op teveel keuze.


Dat zit zo:

  1. Als je meerdere opties hebt, heb je meer tijd nodig om een juiste optie te kiezen.
    Tijd is schaars en daarom zijn we erg kritisch in hoe we onze tijd besteden. Teveel opties schrikken ons af. In het geval van Groupon: prima om elke dag een handjevol aanbiedingen te scannen, maar liever niet meer dan dat.
  2. Hoe meer keuze je hebt, des te meer kans er is dat je spijt hebt van een keuze.
    Kies je voor een romantische hotelovernachting, dan moet je daar misschien wel een culinair vijfgangen menu voor laten schieten. Met pijn in je hart, want het eten is daar wel heel lekker. Omdat de aanbiedingen ook nog eens beperkt geldig zijn en daarom schaars zijn, is de pijn van een gemiste kans of een foute keuze nog groter. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om beide deals te accepteren, maar dat houdt je portemonnee waarschijnlijk ook niet lang vol.

De ‘paradox of choice’ is er bij elk bedrijf. Bijvoorbeeld bij de Mac, waar je wekelijks slechts zes euroknallers hebt. Of bij BK, waar je maar twee king deals hebt. Keuze is leuk, maar dan wel met mate. Mijn advies aan Groupon is dus om een middenweg te vinden. Eén tot drie deals per stad per dag is – in ieder geval voor mij – genoeg.

 

 

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *