Boekrecensie: Soulful Marketing – Zakelijk succes komt van binnen

2 augustus 2011 | In Boekrecensies | door

Je moet authentiek zijn. Dat is bij iedereen met een beetje verstand van marketing bekend. Maar hoewel ieder persoon kan roepen dat hij authentiek is, is daadwerkelijk authentiek zijn toch iets lastiger. In het nieuwe boek ‘Soulful marketing’ vertelt serie-ondernemer Andrea Costantine hoe je jouw bedrijf kan transformeren door vanuit je eigen kracht te ondernemen. Lees meer over de zeven principes van Soulful Marketing.

1. Zelfexpressie
Werken moet je met plezier doen. Als je voelt dat je niet het beste uit jezelf kunt halen tijdens je werk, omdat je bijvoorbeeld je creativiteit niet kwijt kunt, zal je niet lang gemotiveerd blijven. Je moet in staat zijn om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. De ene bereikt dat met coachen, de ander met schrijven, en weer een ander met bouwen. Weten wat je belangrijk vindt in het leven is essentieel voor zelfexpressie. Als er in je werk geen ruimte is om dit te uiten, zal je al snel uitgeput of futloos zijn.

Soulful Marketing Cover2. Een service-mindset
Elk zichzelf respecterend ondernemer gelooft in zijn product of dienst. En om klanten binnen te halen, proberen veel ondernemers hun aanbod te ‘verkopen’. Terwijl dat juist iets is dat potentiële klanten afstoot. Het is van belang om te leren hoe je vol passie over je aanbod kunt vertellen, zonder dat je mensen iets probeert aan te smeren. Dat moet je dan ook zo ervaren, door te geloven in je eigen waarde. Met een service-mindset elimineer je de angst om omzet mis te lopen en creëer je een magnetische energie waardoor je zonder moeite klanten aantrekt.

3. Hart-gerichte marketing
Om klanten aan te trekken is het belangrijk dat je in je eigen aanbod gelooft, maar dit aanbod moet uiteraard wel aanspraak maken op je doelgroep. De derde pijler van Soulful Marketing is je richten op het hart. Wat zijn de diepere verlangens en behoeften van je doelgroep, en hoe kan jij hier een rol in spelen? Als je dit weet, kun je ze doelgericht (en oplossingsgericht) benaderen. Als je op dieper niveau connect met je doelgroep, zul je de klanten aantrekken die bij je passen. Andrea noemt dit ”soul-clients”.

4. Een hoger doel
Als je slechts geïnteresseerd bent in geld verdienen, is Soulful Marketing voor jou niet geschikt. Je moet een doel hebben dat zich reflecteert in je werk. Denk bijvoorbeeld aan merken als innocent, Twitter en The Bodyshop. Zij zetten een hoger doel op de eerste plaats. Winst is slechts een gevolg van het doel na streven en gezond zaken doen. Wat dit doel is, maakt niet uit, zolang het maar maatschappelijk relevant is. Bijvoorbeeld door mensen te helpen een gezonder leven te leiden, of wanneer je probeert om mensen te connecten.

5. Passie
Passie is de belangrijkste drijfveer bij het ondernemen. Zonder passie laat je sneller dingen liggen en is het moeilijk om er vol voor te gaan. En passie is bijna onlosmakelijk verbonden aan het nastreven van een hoger doel. Als je iets doet wat je echt leuk vindt, zal je passie hoog blijven en zul je slechtere tijden makkelijker doorkomen.

6. Grote doelen hebben
Ondernemen met soulful marketing heeft veel potentie. Maar wil je deze vorm van marketing hanteren, moet je wel ambitieuze doelen hebben. Alleen als je het best mogelijke uit je (zaken)leven wil halen kan soulful marketing je succes opleveren. Uiteraard hangt dit samen met de passie die je moet hebben en het hoger doel dat je nastreeft.

7. Commitment
De zevende pijler is commitment. Slechtere perioden heeft iedereen. Maar als je er echt voor gaat, zul je ook de moeilijkere tijden overleven.

Conclusie
Andrea Constatine sluit af met het advies om alle zeven pijlers te hebben staan. Pas dan kan je jouw business laten groeien.

Soulful Marketing is goed leesbaar en zit boordevol persoonlijke ervaringen van Andrea Constatine. Ook zij heeft slechtere tijden gekend als ondernemer. Sterker nog: van de eerste jaren van haar business werd ze bijna zo moedeloos, dat ze wilde stoppen. Pas toen zij besefte dat ze een wannabe was die teveel op de rolmodellen wilde lijken, en te weinig vanuit haar eigen kracht handelde, was er een ommezwaai mogelijk.

Het boek is dan ook vooral een aanrader voor (startende) ondernemers. Het laat zien dat marketing ingebed moet zijn in je onderneming, of beter gezegd: marketing moet vanuit jezelf komen. Dit is mogelijk door je eigen psyche, je eigen ziel, te doorgronden en vanuit dit bewustzijn handelen. Zo verandert marketing van verkopen en push naar vertellen en pull. En zo vind je de klanten die bij je passen.

 

Nawaz Kazmi

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.