Gek op korting!

28 juli 2011 | In Marketingpsychologie | door

Lekker ouderwets kortingsbonnen verzamelen en zegeltjes plakken. Daar zijn wij Nederlanders gek op. Maarliefst 80% van de Nederlanders pakt gretig zegeltjes aan bij de kassa. Niet omdat we er van overtuigd zijn dat er veel voordeel te behalen valt, want dit valt vaak vies tegen. We verzamelen zegels, coupons en kortingsbonnen omdat we bang zijn voor verlies. Van dit psychologische principe zijn we ons niet bewust, maar het speelt een grote rol in ons koop- en verzamelgedrag. In dit artikel lees je hoe ons onbewuste invloed heeft op onze keuzes om zegeltjes te plakken.

korting streepjescodeEen coupon voor gratis verzending van Bol.com, Airmiles, koopzegels in de supermarkt, of streepjescodes sparen voor een gratis kaartje voor een pretpark: we zijn er dol op! Onze spaardrang is groot en heeft zijn diepere oorsprong in een krachtig psychologisch mechanisme: angst voor verlies.


Bang om verlies te lijden
Onbewust zijn we altijd bang om achter het net te vissen. We willen niet de sukkel zijn die teveel betaalt voor een product. Kortom, we willen verlies voorkomen. Wanneer we iets met korting kunnen kopen, is de kans kleiner dat we verlies lijden of een miskoop doen. Als we door het verzamelen van streepjescodes het 2e kaartje gratis krijgen voor de dierentuin, vragen we ons minder snel af of de dierentuin het bezoeken wel waard is. Door het sparen van korting focussen we ons meer op het deel dat we gratis krijgen, en minder op het deel dat we nog moeten betalen. En dat dit bedrag nog steeds fors kan zijn, verdrukken onze hersenen naar de achtergrond.


korting zegels plakkenNa het krijgen van korting voelen we ons trots
We voelen ons slimmer en beter dan anderen wanneer we korting krijgen bij een aankoop. Waarschijnlijk sta je gniffelend in de rij bij het pretpark als de mensen voor je de volle mep betalen voor toegangskaartjes. Het feit dat jij maar de helft zal betalen omdat je een kortingsbon hebt, roept een gevoel van trots op.

We worden gestimuleerd en gemotiveerd om te blijven plakken en verzamelen door het gevoel van trots dat je ervaart bij het krijgen van korting. Zegeltjes, coupons, en kortingsbonnen zijn hierdoor erg in trek. En dit hebben de meeste bedrijven in Nederland maar al te goed door.

Zeg eens eerlijk… welke kortingsbonnen heb jij nog in je keukenla liggen om te gaan gebruiken?

Jorik Heins

Over de auteur

Jorik Heins is marketingspecialist en oprichter van internetmarketing bureau FORRESULT en ConsumPsy. Hij heeft een onvermoeibare passie voor internetmarketing. Hij zet zijn kennis over marketingpsychologie doelgericht in om marketinguitingen te verbeteren.

Tags: , , , , , ,


2 reacties op “Gek op korting!

  1. Pingback: Het kortingsmonster « WednesdayWebMail

  2. Pingback: Korting! Werkt dat online? | Usability.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie