Boekrecensie: Het informatie paradijs – Guus Pijpers

20 juni 2011 | In Boekrecensies | door

We zien dagelijks 4.000 advertenties. Een manager leest 1 miljoen woorden per week. En de gemiddelde Nederlander verwerkt elk jaar 4 gigabyte informatie. Dit zijn meer dan 1.000 boeken. Deze schokkende cijfers benadrukken dat we overspoeld worden met informatie. Op het kaft van Het informatie paradijs prijkt de zin ‘slimmer werken met minder informatie’. Dat lijkt me een heel goed plan. Lukt me dit ook na het lezen van dit boek?

Guus Pijpers heeft Het informatie paradijs geschreven voor iedereen die beter en slimmer met grote hoeveelheden informatie wil om gaan. Want volgens Pijpers is het beste wapen tegen te veel informatie juist kennis over informatie.

Het is goed om te weten dat 95% van alle informatie die we ontvangen compleet overbodig is, aldus Pijpers. Hierdoor kijk ineens met een andere blik naar het boek wat voor me ligt. Zou hier ook maar 5% nuttige informatie in staan? Ik hoop het toch niet! Deze gedachte laat ik weer varen, want ik besef me dat het niet zo veel uit maakt. Het gaat er om dat ik straks nuttige informatie kan filteren uit de grote lading nutteloze informatie. En daar gaat dit boek me bij helpen. Toch?!

Tijdens het lezen komt duidelijk de passie van Guus Pijpers naar voren. Hij is dol op informatie. Hij raakt niet uitgepraat over verschillende vormen en functies van informatie. Helaas is het Pijpers niet gelukt om zijn passie op mij over te dragen. Ik voel me als lezer niet aangesproken, want het boek blijft hangen in het informeren over informatie met hier en daar een tip. Het heeft te veel een schoolboek gehalte, in plaats van dat het een zelfhulpboek is voor lezers die beter willen omgaan met informatie. Ik had gehoopt dat Guus Pijpers in dit boek een duidelijk stappenplan zou geven om informatie te filteren en succesvol te communiceren. Helaas heb ik dit niet gekregen. Ik moest zelf losse tips en trucs verzamelen door de hoofdstukken heen. Dit is natuurlijk wel direct de ultieme uitdaging;  tips filteren uit een hoop informatie. Maar ik had het graag anders gezien. De grote beloftes die op de voor- en achterkant van het boek staan zijn wat mij betreft niet geheel waargemaakt. Ik ben misschien wel een klein stapje dichter bij het slimmer werken met informatie, maar een eyeopener was het voor mij niet.

Nog even terugkomend op het feit dat 95% van de informatie die we krijgen nutteloos is. In Het informatie paradijs stond veel meer dan 5% waardevolle informatie. Die kan Guus Pijpers mooi in z’n zak steken!

 

Dit boek kan besteld worden bij Bol.com (ik ontvang via de volgende link €0,94 commissie): Het informatie paradijs. Via deze link ontvang ik niets.

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.