Boekrecensie: Debatteren om te winnen, de kunst van het overtuigen

29 juni 2011 | In Boekrecensies | door

Wil je dat luisteraars aan je lippen hangen tijdens je presentatie? Wil je geen discussie meer verliezen? Of wil je je baas imponeren met het marketingplan dat je hebt geschreven? Dan kun je wel een aantal tips gebruiken om je overtuigingskracht tot grote hoogte te laten stijgen. Het boek Debatteren om te winnen stelt dat je na het lezen sterker kunt argumenteren en presenteren. Ik neem de proef op de som en heb het boek aangeschaft.

Debatteren om te winnen recensieIn Debatteren om te winnen leer je in 168 bladzijden hoe je je overtuigingskracht kan verbeteren. Hierbij gaat het niet alleen om debat situaties, maar ook om overtuigingskracht tijdens vergaderingen en presentaties. In 6 hoofdstukken word je begeleid tijdens je persoonlijke zoektocht naar overtuigingskracht. Er wordt ingegaan op de argumentatie, de persoonlijkheid van de spreker en het bespelen van de emoties van het publiek. Tevens wordt besproken waarom het zo belangrijk is om je publiek goed aan te voelen en hoe je per doelgroep je retoriek moet aanpassen. Door een goede combinatie van deze elementen maak je als spreker de grootste kans om je publiek te overtuigen.

Tips om je overtuigingskracht te vergroten
In de hoofdstukken worden talrijke handige tips en voorbeelden gegeven om je argumenten in kracht te laten winnen. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, geef ik je hier een drie tips:

  1. Eind goed, al goed
    Het einde van een betoog of presentatie blijft het beste hangen. Pak deze kans! Eindig dus niet met het slappe ‘Bedankt voor de aandacht’ of ‘Zijn er nog vragen?’. Noem nog eenmaal kort je argumenten en geef aan dat je conclusie logisch volgt uit je argumenten. Eindig met een pakkende uitsmijter die eventueel weer terug grijpt naar de aandachtstrekker die je aan het begin van je betoog / presentatie hebt gebruikt.
  2. Kort maar krachtig
    In een betoog zijn korte zinnen duidelijker en overtuigender. Knip daarom de zinnen in je betoog op in korte stukken.
  3. Benadruk overeenkomsten
    Laat de inhoudelijke opbouw van je argumentatie deels afhangen van je tegenstander. Sluit je zo lang mogelijk aan bij de mening van je tegenstander voordat je de verschillen tussen jou en hem benadrukt. Mensen laten zich namelijk eerder overtuigen door iemand met wie ze zich verwant voelen, dan door iemand die op een totaal andere golflengte zit.

Retoriek van politiek leiders
Een leuk onderdeel van het boek zijn de intermezzo’s. Hierin wordt de retoriek en overtuigingskracht van enkele politieke leiders onder de loep genomen. Waarom zijn de Italianen onder de indruk van het non-verbale gedrag van Silvio Berlusconi? Hoe pareert Mark Rutte effectief aanvallen van de oppositie? En welke krachtige stijlmiddelen gebruikt Barack Obama? In de interemezzo’s lees je kort waaraan deze leiders hun overtuigingskracht te danken hebben. Wat mij betreft hadden de analyses van de leiders uitgebreider en diepgaander gemogen. Doordat je de politiek leiders in actie hebt gezien, kun je goed visualiseren hoe de tips uit het boek kunnen worden toegepast in de praktijk. Dit vergroot het leereffect.

Handige voorbeelden en praktijk gericht
Debatteren om te winnen is geen droog theoretisch boek. Er worden veel voorbeelden gegeven waardoor de theorie wordt omgezet naar praktijk. Ook staan er talrijke oefeningen in het boek die je helpen de gelezen informatie te vertalen naar je eigen argumentatie, presentatie of betoog. De eerste vijf hoofdstukken helpen je stap voor stap om aan overtuigingskracht te winnen. Het zesde hoofdstuk gaat over debatteren op de werkvloer. Helaas vond ik het laatste hoofdstuk te weinig toegespitst op bedrijfsmatige toepassingen van argumentatie, retoriek en presentatievaardigheden. Het was te theoretisch, want er werd uitgebreid uitgelegd wat de vier voorwaarden voor een zuiver debat zijn. Echter zal dit niet vaak in een bedrijfssituatie voorkomen. Dit had dus beter op een andere plek in het boek gepast. Dit neemt niet weg dat de tips, voorbeelden en oefeningen in het boek zeer waardevol zijn. Ik heb nog niet de tijd gehad om alle nieuwe kennis in praktijk te brengen, maar dit ga ik alsnog doen. Ik denk zeker dat ik na het lezen van dit boek beter kan argumenteren. Of ik ook beter kan presenteren zal de tijd moeten uitwijzen.

Debatteren om te winnen is een leerzaam boek voor iedereen die geïnteresseerd is in debattechnieken, retoriek en het verbeteren van zijn overtuigingskracht. Ik laat me tijdens een discussie niet meer zomaar verslaan, want ik ken nu talrijke trucs om mijn argumenten kracht bij te zetten. Hoe zit het met jou overtuigingskracht….?

 

Je kunt Debatteren om te winnen bestellen bij Bol.com en Managementboek.nl voor €24,50.
» Bestel Debatteren om te winnen (via deze link ontvang ik €1,15 commissie)
of bestel via deze link (ik ontvang dan niets)

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right