Onbewuste beïnvloeding door logo Twix

23 juni 2011 | In Marketingpsychologie | door

Gisteren at ik sinds lange tijd een Twix. Hij smaakt nog precies zo als ‘vroeger’, maar de verpakking is met zijn tijd meegegaan. Er zitten zelfs principes uit de marketing psychologie in verwerkt. Lees hier hoe je onbewuste wordt geactiveerd door de verpakking van Twix.


Twix, een product van Mars Incorporated, snapt als geen ander dat ze regelmatig de verpakking, slogan en het logo moeten opfrissen om mee te gaan in een snel veranderende markt. En daar hoort tegenwoordig ook het inzetten van marketing psychologie bij. En dat doen ze tegenwoordig toch best goed. Maar laten we eerst even kijken naar de ontwikkelingen van Twix sinds de invoering.

 

Slogans vanaf jaren ‘80:
Jaren ’80: “Keep on, keep on, keep on moving with Twix”
Jaren ’90: “Two for me, none for you”
Jaren ’00: “Chew it over with Twix”
2010: “Twix, Pause like you mean it”

 

Hoe beïnvloed het huidige logo ons?
Het gevoel van de nieuwste slogan “Twix, Pause like you mean it” wordt nu ook doorgevoerd in het logo. Zoals je ziet is in het nieuwe logo het symbool voor pauze verwerkt in het puntje op de i. In de afbeelding hier naast staat dit ter verduidelijking er nogmaals vergroot achter. Door het pauze symbool subtiel in het logo te verwerken, wordt een Twix direct en onbewust geassocieerd met pauze en even tijd voor je zelf nemen. Hiervoor is het niet eens nodig om op de verpakking de slogan te plaatsen. Mensen hebben door het zien van het logo direct de gewenste associatie.

Slim bedacht van Twix!

 

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


3 reacties op “Onbewuste beïnvloeding door logo Twix

  1. Hi Maud,

    Slim bedacht voor de gewenste associatie, dat wel.
    Maar in mijn ogen lijkt Twix zich teveel als KitKat te positioneren.
    Daarom vind ik het toch een verkeerde keuze.
    Wat jij?

  2. @ Nawaz
    Ik ben het met je eens dat de positionering / slogan van Twix te veel overeenkomt met die van Kit Kat (“Have a breake. Have a Kit Kat”). Daarom zou ik Twix de slogan “Twix, Pause like you mean it” hebben afgeraden.

    Dit buiten beschouwing genomen, vind ik dat het Twix logo heel slim is aangepast n.a.v. hun nieuwste positionering. Daar kan Kit Kat van leren!

  3. Hallo Maud,

    Wat een supergave site! Mijn interesse voor de combo psychologie en marketing is mateloos en ik heb enkele boeken die je hebt gelezen en gerieviewd ook gelezen en ga nu onderstroom bestellen dankzij je review. Je hebt een heel gaaf blog, ga er asjeblieft mee door!

    Groet, Reinier (22 jr, student commerciele economie) @reiniervaneijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie