Boekrecensie: Kogelharde spruiten – bekentenissen van een reclameman

20 april 2011 | In Boekrecensies | door

“Vreselijk volk, die reclamelui.” Met deze verrassende zin begon een vruchtbare samenwerking tussen Eugène Roorda en de familie van den Broek. In ‘Kogelharde Spruiten’ wordt je meegenomen in de turbulente relatie tussen reclameman Eugène Roorda en zijn opdrachtgever Dirk van den Broek. Na het binnenhalen van Dirk van den Broek als opdrachtgever ontstond er een periode met veel hoogte- en dieptepunten die Roorda deelt in dit boek. Wat kan ik leren van deze, met alle respect, oude rot in het vak?

Het boek ‘Kogelharde Spruiten’ stond al drie jaar bij me in de kast. Ooit gekregen, maar nooit aan begonnen. Misschien doordat ik niet van spruiten houd en omdat ze prominent op de voorkant van het boek staan. Je weet maar nooit of dat onbewust invloed heeft gehad. Uiteindelijk heb ik het boek toch uit de kast gehaald omdat ik benieuwd was naar de visie en werkwijze van reclameman Eugène Roorda. Volgens de achterkant van het boek heb ik na het lezen meer inzicht in de complexe wereld van de dagelijkse praktijk van een reclameman. Ik ben nieuwsgierig naar de sensationele bekentenissen die Eugène Roorda in dit boek zou doen. Hopelijk maakt het lezen van dit boek mij een betere reclameman (eh, vrouw).

Eugène Roorda is de reclameman die het marktaandeel van Dirk van den Broek liet stijgen van 4,9% naar maar liefst 8%. Ook zit hij achter de welbekende rode shopper met daarop in grote witte letters DIRK geschreven. Zijn creativiteit en volhardendheid heeft Dirk van den Broek geleid tot een hoger plan. In ‘Kogelharde Spruiten’ wordt beeldend verteld hoe de familie van den Broek eerst terughoudend was met het inzetten van een extern bedrijf voor hun marketing, omdat zij hun branche het beste kennen. Door stug vol te houden wist Roorda stapje voor stapje de marketing uitingen te verbeteren wat leidde tot een prachtige winst in het marktaandeel.

Ik vond het wel aardig om de in’s en out’s te lezen van een reclameman die heeft gewerkt voor het grote Dirk van de Broek. Echter sprak de stijl van het boek me niet erg aan. Voor mij was het iets te veel borstklopperij. De resultaten spreken voor zich, dan hoef je niet continu te lezen hoe geweldig Roorda zijn eigen resultaten vindt. Natuurlijk heb ik ook geleerd van het boek. Daar ging het me uiteindelijk om. Het is me duidelijk geworden dat de beste creatieve ideeën simpel zijn. Kijk maar naar de DIRK tas. Geen poespas, maar een duidelijk statement. Prachtig vind ik dat. Daarnaast heb ik van Roorda geleerd dat het belangrijk is om volhardend te zijn. Als je ervan overtuigd bent dat je een geniaal idee hebt bedacht moet je het onder de aandacht blijven brengen bij je opdrachtgever. Ga er voor, want jij bent immers de reclame expert!

Kogelharde spruitjes. Daar begon alles mee. Ik houd niet van spruitjes, want ik vind ze te bitter. Ook aan dit boek houd ik een bittere smaak over. Het boek is een leuk tussendoortje, maar een echte aanrader kan ik het niet noemen doordat het weinig leermomentjes heeft.

Tags: , ,

1 reactie op “Boekrecensie: Kogelharde spruiten – bekentenissen van een reclameman

1. Pingback: Pijnrijm II | Blog van Renzo Verwer