Wil je ook €100,- verdienen in 1 minuut?

3 februari 2011 | In Marketingpsychologie | door

Dit móet aantrekkelijk klinken. In slechts één mintuut €100,- verdienen. En het is super simpel. Het enige wat je hoeft te doen is het organiseren van een onschuldig spelletje waarbij je €20,- aanbiedt per opbod. Er zijn idioten die voor het winnen van €20,- meer dan €100,- bieden. Dit klinkt als een goede deal voor de organisator van het spel, toch? Lees hier hoe het spelletje gaat waarmee je binnen 1 minuut €100,- kunt verdienen.

Het spel heeft slechts twee regels. De eerste regel is dat elk elke bieding €1,- hoger moet zijn dat het bod ervoor. De tweede regel is het belangrijkste; de winnaar van de veiling wint de twintig euro, maar de persoon die tweede wordt moet zijn of haar bod aan de organisator betalen en wint zelf niets. Kortom, de persoon die tweede wordt is de pineut en de organisator van het spelletje is áltijd de grote winnaar.

Start nu met geld verdienen!
In het begin van de veilig zal iedereen zijn kans zien om voor een prikkie twintig euro te winnen. Hierdoor lopen de biedingen snel op waarna het zal stokken tussen de €12,- en €15,-. Dan wordt het bij iedereen duidelijk dat zij niet de enige zijn die graag de veiling willen winnen. Echter wordt de kans steeds groter dat ze op de tweede plaats eindigen, waardoor ze juist zouden moeten betalen. Je merkt de mensen onrustig worden en iedereen trekt zich terug, behalve de hoogste twee bieders. Zij zitten vast, want ze willen beide niet verliezen. Daarom overbieden ze elkaar tot het bedrag van €20,- wordt bereikt. Natuurlijk begint de groep te lachen als dit bedrag bereikt wordt, want geen van beide bieders kan nog winst maken. Echter is dit nog lang niet het eindpunt van de veiling, want degene die op de tweede plek zal €21,- gaan bieden want hij heeft geen zin om geld te moeten betalen in plaats van winnen. Waarna de ander uiteraard ook weer gaat bieden. Uiteindelijk kunnen de biedingen oplopen tot ruim €100,- tot één van beide bieders opgeeft en zijn verlies neemt. Kortom, je krijgt dan het winnenende bod van ruim €100,- én ook nog het geld van de verliezer, terwijl het je maar €20,- kost. Flinke winst dus!

Waar ging het mis in de psyche van de hoogste twee bieders?
Puur rationeel gezien is het natuurlijk verstandig om niet meer dan €20,- te gaan bieden en je verlies te nemen. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De bieders worden zowel meegesleept door de snelheid van de veiling als het dreigende verlies als ze zouden stoppen met overbieden van de ander. Deze twee factoren versterken elkaar. Echter leidt het vasthouden aan de ingeslagen koers tot een steeds groter verlies. Wanneer mensen worden geconfronteerd met zo’n situatie leidt dit vreemd genoeg tot een enthousiast optimisme. De laatste twee bieders zijn er heilig van overtuigd dat alles goed zal aflopen voor henzelf. Uiteraard compleet onterecht, want de bieders gaan hoe dan ook verlies draaien en de organisator van dit spel maakt gegarandeerd flinke winst.

Nog even een kleine tip: denk goed na met welke groep je dit spel speelt. Want er zijn meer verliezers dan winnaars en niet iedereen kan daar even goed mee opgaan…
 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie