Meer irritatie door minder reclame?!

27 februari 2011 | In Marketingpsychologie | door

Reclameblokken op tv duren steeds langer, wat veel irritatie opwekt tijdens het televisiekijken. Gelukkig heeft de BVA (Bond van Adverteerders) een strijdplan tegen deze verloedering. Het streven van de BVA is: ‘minder maar betere reclame’. Dit moet iedereen als muziek in de oren klinken, want niemand zit te wachten op die hinderlijke onderbrekingen tijdens je favoriete serie. Helaas is het idee van de BVA gedoemd te mislukken. Waarom?

De droom van BVA
De droom van BVA vice-voorzitter Frenkel Denie is: ‘minder maar betere reclame’. Eigenlijk is dit een vreemde gedachtegang, want waarom zou reclame beter zijn wanneer er minder reclame is? Ik heb over dit nobele standpunt nagedacht, maar mijn verrassende conclusie is dat minder reclame eerder leidt tot slechtere reclame dan tot betere reclame…

Minder reclame = meer aandacht
Stel je voor. Jouw reclamefilmpje zit in een reclameblok met 15 andere filmpjes. Dan moet je als reclamemaker ontzettend je best doen om op te vallen tussen alles andere reclames. En stel je nu eens voor dat je in de droomwereld van de BVA terecht bent gekomen. Dan is het reclameblok veel korter aangezien ze minder reclame willen. Je zit nu met nog maar 5 andere filmpjes in een reclameblok. Dan is het toch veel makkelijker om op te vallen tussen de andere reclames? Dan hoef je daarvoor als reclamemaker toch veel minder moeite te doen? Waarom zou je dan eigenlijk nog je best doen om een fantastisch reclamefilmpje te maken?

Bij het maken van een reclame is het cruciaal dat je boodschap overkomt bij je doelgroep. Dit kan alleen als je opvalt tussen alle andere reclames. Om dit te bereiken moet reclamemakers momenteel hard hun best doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van humor, fantastisch camerawerk of prachtige speciale effecten. Wanneer je minder concurrentie hebt van andere reclamefilmpjes, dan val je automatisch meer op. Je hoeft niet meer op te boksen tegen tientallen andere filmpjes die in hetzelfde reclameblok worden uitgezonden. Je hoeft niet alles uit de kast te halen om op te vallen, waardoor het niveau van de reclamefilmpjes eerder zal zakken dan zal stijgen.

Meer concurrenten = beter product
Doe jij ook een extra stapje om je concurrenten voor te blijven? Waarschijnlijk wel. En dit gebeurt momenteel ook in de reclamewereld. Iedereen spant zich toch het uiterste in om meer op te vallen dan een concurrent en betere filmpjes te maken dan een concurrent. Als je dit concurrentie gevoel weg neemt door minder reclame uit te zenden zal dit zich vertalen naar slechtere reclame. En daar zitten we als tv kijkers al helemaal niet op te wachten…

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


3 reacties op “Meer irritatie door minder reclame?!

  1. Leuke benadering, misschien iets voor marketingfacts?

    Ik vind het eerder schrikbarend dat de BVA nu pas tot de conclusie is gekomen en niet al 15 jaar geleden, want ik hoor niet meer of minder geklaag dan toen.

  2. Het is natuurlijk een mening (de jouwe), maar niet zo goed onderbouwd.
    Wanneer ik deze zin lees :”Bij het maken van een reclame is het cruciaal dat je boodschap overkomt bij je doelgroep. Dit kan alleen als je opvalt tussen alle andere reclames.”, dan lees ik daar een vooronderstelling in. Een vooronderstelling die je niet onderbouwd wordt, namelijk dat je boodschap alleen kan overkomen door op te vallen tussen andere reclames. Is dat iets wat je denkt, of is dat iets dat bekend is uit de literatuur?

    Wellicht lees ik de zin verkeerd, maar zoals jij het nu opschrijft kan ik het ook omdraaien. Als ik niet zo hard mijn best hoef te doen om op te vallen tussen andere reclames (door harder te gaan schreeuwen, extremere standpunten in te nemen of nog duurdere special effects), dan kan ik wellicht meer aandacht besteden aan de inhoud en zo meer waarde te leveren voor mijn klant. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is wel dezelfde redeneer stijl.

  3. @Robert
    Dank voor je scherpe blik.

    Via deze blog wil ik duidelijk maken dat we soms out-of-the-box moeten denken om tot (nieuwe) verrassende inzichten te komen. De BVA kan wel streven naar ‘minder maar betere reclame’, maar is dat ook realistisch? Daarom heb ik mijn gedachtegang op papier gezet om ook een andere kant van het voorstel te belichten. Deze is voornamelijk gebaseerd op literatuur en ervaring die ik door de jaren heen heb opgebouwd. Ik ben me er van bewust dat niet iedereen het met me eens zal zijn, maar het gaat mij om een stukje bewustzijn bij anderen te bereiken dat niet alles zo is zoals het lijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie