Boekrecensie: ‘Koop mij’ – Martin Lindstrom

11 januari 2011 | In In de praktijk | Geen reacties

Als één van de eerste neuromarketingexperts ter wereld ging Lindstrom dieper graven naar een antwoord op de vraag waarom sommige marketing uitingen wel aanslaan en andere uitingen compleet de plank mis slaan. Zijn gedachte was dat als we weten wat er in onze hersenen gebeurt, dan zijn we een stap dichterbij effectievere marketing campagnes. In ‘Koop mij’ presenteert Martin Linstrom de uitkomsten van jarenlang onderzoek op het gebied van neuromarketing.

Gluren in het brein

Op een levendige wijze beschrijft Lindstrom de onderzoeken die zijn gedaan met behulp van fMRI en SST hersenscans, waarmee de effectiviteit van reclame uitingen bepaald kan worden. Op heldere wijze wordt de opzet van het onderzoek beschreven en de vaak verrassende resultaten.

Weet je bijvoorbeeld dat de anti-rook teksten op de sigarettenpakjes onze hersenen stimuleren in ons genotscentrum, waardoor de anti-rook campagne ons juist aanmoedigt om te roken in plaats van te stoppen? Of dat sex in reclames wel de aandacht trekt, maar er voor zorgt dat we compleet het product en merk niet onthouden. Ook wordt in het boek verklaard waarom mensen Pepsi lekkerder vinden, maar toch Coca Cola kopen. Dit is slechts een greep uit de grappige, verrassende en aansprekende onderzoeken en uitkomsten die in ‘Koop mij’ worden besproken.

Neuromarketing is groeiende

Ik verwacht dat neuromarketing in de toekomst steeds belangrijker wordt. Wanneer een bedrijf een goed gevulde portemonnee heeft, kunnen zij via fMRI of SST hersenscans van te voeren bepalen of een nieuw product kans van slagen heeft of dat een reclame aanslaat bij de consument. Hierdoor voorkomen bedrijven dat ze investeren in kansloze producten (80% van de nieuwe producten verdwijnen binnen een jaar weer van de markt). Helaas is het voor de doorsnee marketeer een ver van mijn bed show door het kostenplaatje.

Niet praktijkgericht. Wel boeiend.

‘Koop mij’ belooft de lezer de waarheid en leugens over ons koopgedrag te vertellen. Echter heb je na het lezen van het boek niet de waarheid in handen omtrent neuromarketing. Er zijn geen algemene spelregels waar je je aan moet houden om effectieve reclame te maken. Kortom, je leert geen praktische tips en trucs waarna je de perfecte reclame uiting kan maken. Toch geeft dit prettig geschreven boek je een leuk kijkje achter de schermen van de neuromarketing met aansprekende onderzoeksresultaten. Ik had het zeker niet willen missen!

Tags:


Comments are closed.