Boekrecensie: Geld verdienen met sociale media – Cor Hospes

27 januari 2011 | In Boekrecensies | door

Dolblij was ik toen ‘Geld verdienen met sociale media’ door de brievenbus kwam. Ik lag thuis op bank met een hernia. Afleiding was dus welkom. De titel klonk me als muziek in de oren. Want sociale media is leuk, maar geld verdienen met sociale media is nóg leuker. Nu heb ik het boek uit. Nu kan ik geld gaan verdienen met sociale media. Gaat het me lukken met de tips en trucs van Cor Hospes?

Ik heb het boek op de bank verslonden. Het leest als een sneltrein door de prettige schrijfstijl en de speelse visuals van Kim Ravers zijn een goede aanvulling op de tekst. @kimravers is trouwens via Twitter in contact gekomen met de schrijver van het boek @corhopes, dus dit bewijst direct dat je via sociale media geld kunt verdienen. Maar natuurlijk wil ik ook zélf geld verdienen met sociale media. Dat lijkt me logisch. Daarom lees ik dit boek.

Geld verdienen met sociale mediaIn vijf korte hoofdstukken leidt Cor Hospes me door de wereld van de sociale media. Doordat ik een frequent Twitter gebruiker ben (@maudebbekink), was ik al op de hoogte van een heel aantal toepassingen, maar er stonden ook tips bij die ik direct heb toegepast. Al tijdens het lezen van het boek heb ik mijn Twitter profiel aangepast. Van ‘Consumentenpsycholoog en Marketingstrateeg’ naar ‘Consumentenpsycholoog. Blogger. Marketingstrateeg. SEO. Serie verslaafd. Onbewuste beïnvloeding op internet. Kook liefhebber. Non-verbale communicatie.’, want ik heb veel meer interesses dan ik de (Twitter)wereld liet blijken. Niet handig van me. Gelukkig heeft Cor Hospes me hier op gewezen. Het veranderen van mijn profiel leverende me in één week al tientallen extra followers op. Het bewijs dat het een super tip is! Daarnaast staan in het vierde hoofdstuk 31 nuttige regels die je in je achterhoofd moet houden om sociale media succesvol in te zetten.

Nu heb ik het boek uit. Ik sta klaar om bakken met geld te gaan verdienen met sociale media. Maar… ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik weet hoe ik dit moet doen. Ja, ik moet geduld hebben volgens het boek. Ik moet vooral geven, conversaties aangaan en goodwill kweken bij mij Twitter volgers. Want het heeft geen nut om enkel commerciële teksten en advertenties de sociale media inslingeren. Waarschijnlijk heeft dit zelfs een negatief effect, want wie wil nou iemand volgen die enkel reclame verspreid? Over reclame gesproken. Cor Hospes maakt meerdere keren in het boek reclame voor andere boeken die hij heeft geschreven. Je kan dit slim vinden, maar bij mij begon het te kriebelen. Eén keertje een ander boek benoemen vind ik prima, maar naar de vijfde verwijzing vond ik het echt storend. Niet meer doen Cor!

De belofte ‘Geld verdienen met sociale media’ wordt naar mijn mening niet helemaal nagekomen. Ik had iets anders verwacht dan ‘heb geduld‘, want dat ligt erg voor de hand. Ik had gehoopt op flitsende, effectieve en snelle methodes. Helaas heb ik deze niet gekregen. Toch is het boek een aanrader. De schrijfstijl is prettig, de voorbeelden goed en de tips nuttig. Na het lezen van het boek weet je kan doen met sociale media en wat onverstandig is om te doen. De visuals maken het boek compleet. Kortom, een lekker boekje!

>> Geld verdienen met sociale media is te koop voor slechts 11,95
 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


4 reacties op “Boekrecensie: Geld verdienen met sociale media – Cor Hospes

  1. Dank voor je warme recensie. Laat ik direct een misverstand bij je weghalen, dat ik ook in het boekje voldoende heb aangestreept, hoop ik, maar kennelijk onvoldoende: sales kunnen en mogen nimmer het uitgangspunt zijn van sociale media. Het gaat om geven en dan krijgen. Lange termijn dus. Als je niks geeft, krijg je ook niks. Dus ook geen sales.

    Dat ik wel eens mijn vorige boeken aanhaal, vervelend dat het je stoorde. Maar het was onoverkomelijk. Anders had ik soms hele hoofdstukken moeten herschrijven. En dan kun je beter verwijzen. Vooral omdat we het boekje dun wilden houden. Nogmaals. Niet bedoeld als reclame, maar als doorverwijzing. Zoals ik ook naar anderen doorverwijs.

    groet,
    cor

    p.s. enorm blij dat een enkele tip direct zoveel effect had

  2. Dag Cor,

    wat ontzettend leuk dat de schrijver zélf reageert!

    Even inhoudelijk. In je boek maak je heel duidelijk je punt dat het bij sociale media gaat om geven en dan pas krijgen (en sales). Hierover bestaat geen twijfel. Dit heb ik ook weergegeven in mijn recensie.

    Echter denk ik dat de titel van het boek ongelukkig is gekozen. De titel ‘Geld verdienen met sociale media’ riep bij mij de verwachting op dat ik ga leren hoe ik snel geld zou kunnen verdienen met sociale media. Echter wordt er in het boek verteld dat geld verdienen aan sociale media juist géén uitgangspunt moet zijn. Naar mijn mening is er dus sprake van een discrepantie tussen de verwachting aan de hand van de titel en de inhoud van het boek. Maar goed, ik snap dat huidige titel meer aanspreekt dan ‘Geld verdienen met sociale media moet géén uitgangspunt zijn’.

  3. Dag Maud,
    bedankt voor je recensie, ik dacht ook ik ga leren hoe geld te verdienen,maar intussen heb ik begrepen dat dit niet uitgelegd word in dit boek.
    Goed dat er zoiets bestaat als social media, had het boek bijna gekocht, want het kan wel lekker lezen en interessant zijn, maar het gaat erom waar koop je het voor. Dus bedankt!

  4. @rokelief
    In principe wordt er in het boek wel uitgelegd hoe je geld kan verdienen met sociale media. Echter is dit vooral een lange termijn plan. Snel geld verdienen met sociale media is echter lastig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.