Marketing 3.0: verdiep je in de psyche van de consument

20 januari 2011 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Het is tijd dat de marketingwereld verandert. Er wordt teveel vertrouwd op het ‘gevoel’, terwijl de marketeers eigenlijk bezig zijn met natte vingerwerk. En als bedrijf mag je mag hopen dat de bedachte reclamecampagne succesvol wordt. Bizarre werkwijze eigenlijk. Zeker als je bedenkt dat er miljoenen omgaan in de marketingwereld. Ik vraag me daarom ook af waarom zo weinig marketeers op de hoogte zijn van de altijd succesvolle inzichten uit de consumentenpsychologie, want daarmee behaal je gegarandeerd succes.

Marketing op basis van ‘gevoel’

Veel marketeers bedenken reclamecampagnes op hun gevoel. Ze ‘voelen’ gewoon of het een goed idee is of niet, maar op de vraag of het ook een effectieve campagne hebben ze geen duidelijk antwoord. In feite is het gevoel dus nergens op gebaseerd. Hoogstens op jarenlange ervaring, maar tijden blijven veranderen. Als een campagne succesvol is ontvangt een marketeer alle lof voor zijn idee. Maar als een reclamecampagne niet werkt schud een marketeer met gemak tientallen redenen uit de mouw waarom het effect niet is zoals het zou moeten zijn. Het ligt bijvoorbeeld aan het product (“het is niet vernieuwend genoeg”) of de financiële crisis (“ze kunnen het product nu even niet betalen, maar anders zouden ze het wel kopen”). Maar eigenlijk gaat het al mis tijdens het bedenken van de campagne. Veel marketeers houden zich niet aan een aantal simpele spelregels vanuit de consumentenpsychologie, omdat ze zich domweg niet hebben verdiept in de psyche van de consument. Hierdoor blijven marketeers nog regelmatig de plank schandalig misslaan.

 

Hoe gaat de marketing veranderen?

We naderen een tijd waarin bedrijven garanties willen. Ze gaan niet meer zomaar miljoenen uitgeven op basis van een gevoel van een marketeer. In de toekomst zullen marketeers hun keuzes fatsoenlijk moeten onderbouwen. Bedrijven zullen niet langer geld uitgeven aan marketing waarvan ze niet zeker weten of het gaat werken. En hier komt de consumentenpsychologie in beeld. Dit zal de toekomst worden. En sneller dan je denkt, want het is tijd voor een drastische verandering.

De consumentenpsychologie zal een steeds grotere rol gaan spelen. Als je weet hoe een consument denkt, weet je ook hoe je tot hem door kan dringen en hoe je hem kan beïnvloeden. Dan weet je waarom mensen het ene merk boven het andere merk verkiezen. Dan snap je waarom de meeste mensen Pepsi lekkerder vinden maar toch CocaCola kopen.  En je snapt waarom bepaalde marketinguitingen wel doordringen in ons brein en waarom andere uitingen totaal aan ons voorbij gaan. Dit is waar de consumentenpsychologie zich mee bezig houdt, want deze inzichten zijn cruciaal voor het creëren van de merken en campagnes van de toekomst.

 

De opkomst van consumentenpsychologie

De consumentenpsychologie is een vrij jonge tak van sport. Ondanks dit gegeven is er al ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de psyche van de consumenten die ingezet kan worden. Voor een heel groot deel is dus bekend hoe de consument een product kiest en welke factoren allemaal van invloed zijn. Omdat we dit weten, kunnen we dit beïnvloeden. Er zijn simpele ‘knopjes’ waar je op kunt drukken om een gewenste uitkomst te bereiken. Of je het wil of niet, onze hersenen reageren met onbewuste gedachtes, gevoelens en verlangens op reclameboodschappen. Consumentenpsychologen weten de juiste knopjes te vinden, waardoor zij marketinguitingen effectiever kunnen maken.

 

Betere marketing dankzij psychologische inzichten

Het toepassen van de inzichten vanuit de consumentenpsychologie zullen in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in de marketing. Sterker nog, over een jaar of tien is de consumentenpsychogie niet meer weg te denken en heeft elk serieus reclamebureau een consumentenpsycholoog in dienst. Gewoon maar iets doen zal verleden tijd zijn. Het gevoel en de creativiteit van een marketeer spelen nog wel een rol, want dit is ook belangrijk, maar het zal niet meer de doorslaggevende factor zijn bij het uitzetten van een reclamecampagne. Marketing wordt steeds meer een wetenschap waarbij we vooraf weten hoe de hersenen van de ontvangers zullen reageren. Hierdoor kunnen we effectieve en doelgerichte reclame maken. Maar dan hebt u dus wel een expert in de consumentenpsychologie nodig, want anders blijft u schieten met losse flodders.

 

P.S. Wil jij ook marketingpsychologie toepassen?

Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij marketingpsychologie. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij geheime en supereffectieve technieken.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


6 reacties op “Marketing 3.0: verdiep je in de psyche van de consument

  1. Pingback: Tweets die vermelden Marketing blog | Psychologie en Marketing » Marketing 3.0: stop met het schieten van losse flodders -- Topsy.com

  2. Leuk stukje. Ik ben het er deels wel, maar grotendeels ook niet mee eens.
    Ik ben van mening dat Marketeers zoveel op hun gevoel handelen omdat er zo ontzettend veel factoren zijn om rekening mee te houden. Deze factoren kent een Marketeer vaak, maar niet altijd bewust. Juiste beslissingen kunnen soms alleen in het onbewuste plaats vinden, en een Marketeer heeft het daarom ook vaak bij het juiste eind als hij op zijn gevoel vertrouwd. Daarnaast zijn veel succesvolle marketing campagnes ook totaal niet te meten op voorhand. Dit komt omdat veel campagnes inspelen op een bepaald gevoel, zoals humor. Dit is te testen en te meten maar niet precies te bepalen, omdat hier enorm veel externe factoren invloed op hebben. Marketing blijft beïnvloeding, en dat blijft gerelateerd aan externe omstandigheden die consumenten psychologie ook niet kan voorspelen, alleen soms achteraf verklaren.

  3. @Tom
    Dank je voor uitgebreide reactie. Leuk om ook een andere visie te horen.

    Je hebt gelijk dat er veel factoren meespelen. Ook factoren die je niet kunt beïnvloeden. Echter zijn er nog een heleboel factoren waarvan nu wordt gezegd dat je ze niet kan beïnvloeden, terwijl dit wél het geval is met behulp van inzichten uit de (consumenten)psychologie en neuromarketing. Daarom pleit ik er voor dat marketeers zich ook verdiepen in de consumentenpsychologie, zodat ze daarna nog beter op hun ‘gevoel’ kunnen vertouwen omdat ze dan ook beter begrijpen wat zich in de hersenen van de consumenten afspeelt.

    Daarnaast zijn trouwens alle marketing uitingen heel goed van tevoren te meten (ook humor), als je een dikke portemonnee hebt, met behulp van fMRI en SST hersenscans. Je scant dan welke delen van het brein actief zijn bij het zien van de marketing uiting, bijvoorbeeld het beloningscentrum (positief) of het pijn/angst centrum (negatief). Een voorbeeld van een bedrijf die reclamefilmpjes en advertenties laat onderzoeken met fMRI en SST scans is Christian Dior. Naar aanleiding van de metingen hebben ze de marketing aangepast (van kleur tot toon en tekst) en hebben ze de meest succesvolle parfum sinds lange tijd in de markt gezet (J’adore). Dus, alles is te meten en dit zal in de –verre- toekomst ook toegankelijker zijn voor de ‘gewone’ marketing

    Als je hier mee over wilt weten verwijs ik je graag naar het boek ‘Koop mij’ van Lindstrom.

  4. Dat klopt helemaal. Je slaat de spijker wel op z’n kop, als je een grote portemonnee hebt. Ik ben zelf eens bij een fMRI scan geweest (SST ken ik niet), maar wanneer je een kosten overzicht ziet schrik je toch wel. Logisch achteraf als je ziet wat die apparatuur en expertise kost, maar dus voor een Nederlands bedrijf waarschijnlijk helaas nog niet te betalen, op een aantal multinationals daargelaten.

    Ik zal dit boek eens aanschaffen, wel eens leuk om een keer Nederlandse vak-literatuur te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie