Leer slimme beïnvloedingstechnieken van zwervers

30 november 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

In het centrum van elke stad gebeurt het; daklozen spreken het winkelende publiek aan om geld bij elkaar te sprokkelen voor eten en een overnachting bij het Leger des Heils (of stiekem toch voor drugs). Door de jaren heen ben ik op talrijke manieren aangesproken door de zwervers. Ik kwam hierbij tot de conclusie dat ook de daklozen fantastische beïnvloedingstechnieken inzetten om geld bij elkaar te krijgen. Hoe ze je geld aftroggelen zonden dat je het door hebt lees je hier.

Ik wil eerst een voorbeeld delen over de geld wervingstactieken van de Hare Krishna’s. Zij geen daklozen of zwervers, maar zij waren een van de eerste organisaties die op straat bedelden. Hun eerste, niet zo succesvolle bedeltechniek, was bedelen onder het dansen en zingen op straat. Hoewel deze techniek veel aandacht trok, lukte het de Hare Krischna’s niet om veel geld bij elkaar te krijgen. De mensen op straat zagen hen voornamelijk als aparte mensen met kaalgeschoren hoofden en slecht zittende gewaden. Toen de Hare Krishna organisatie in financiële problemen kwam beseften ze dat ze op een andere manier geld moesten binnenhalen. In deze crisis tijd kwam het geniale idee om het positieve principe van wederkerigheid toe te passen op straat. De Hare Krishna’s haalden bakken met geld binnen door de mensen op straat eerst een bloem te geven (“een cadeautje”), waarna ze om een bijdrage vroegen. Deze eerst-geven-dan-bedelen techniek leidde tot winsten en fondsen op grote schaal en zelfs tot het eigendom van tempels en huizen.

“Heeft u een losse euro?”
Terug naar de tegenwoordige tijd en de dak-en thuislozen van nu. In Enschede hebben we meneer ‘losse euro’. Deze man heeft niet voor niets deze bijnaam. Hij vraagt iedereen: “heeft u nog een losse euro?”. Helaas voor hem heeft hij haast nooit succes. Ik denk dat meneer ‘losse euro’ toe is aan een wijziging in bedeltactiek. Ik ben er van overtuigd dat hij meer geld bij elkaar zou halen als hij de ‘Door-in-the-Face’ techniek zou gebruiken. In eerste instantie moet meneer ‘losse euro’ de voorbijgangers vragen om 25 euro. Uiteraard zal nagenoeg iedereen hier niet op ingaan. Pas daarna moet hij vragen “heeft u dan 5 euro voor me, want dan kan ik de nacht doorbrengen bij het Leger des Heils”. In vergelijk met de 25,- die hij eerst vroeg klinkt 5,- als een klein bedrag. Hierdoor zullen veel meer mensen instemmen met zijn verzoek. Ook zullen meer voorbijgangers instemmen met het verzoek doordat meneer ‘losse euro’ een concessie heeft gedaan; hij vroeg eerst 25,- en daarna nog maar 5,-. Onze hersenen reageren doorgaans op een concessie door ook een concessie te doen. Hierdoor zullen meer mensen geld geven via deze bedeltechniek. En met deze tactiek haalt hij in een succesvolle poging ineens 5 euro binnen in plaats van slechts 1 euro die hij vraagt aan voorbijgangers. Deze tactiek lijkt me voor meneer ‘losse euro’ de moeite waard om een dagje proefondervindelijk te proberen! Misschien heeft hij dan binnen een paar weken wel zoveel inkomen dat hij een huisje kan huren en weer een ‘normaal’ bestaan kan opbouwen.

“Ik ben blind”
Nog een voorbeeld van bedelen op straat. Stel je eens voor. Tegen een gebouw zit een man met een ooglapje voor. Hij heeft een bordje voor zich staan met “Ik ben blind” en daarnaast staat een bakje waar je een geld in kunt gooien. Wat doet u? Waarschijnlijk kijkt u even naar de blinde man en loopt door. Op welke andere manier kan deze blinde man succesvoller bedelen?
Kort geleden zag ik een zwerver die precies door had wat hij moest doen om meer geld bij elkaar te bedelen. Hij had namelijk de tekst “Ik ben blind” op het bordje veranderd. Door een kleine aanpassingen aan het bordje wat de blinde man voor zich heeft staan, kon hij namelijk de giften vermenigvuldigen. De tekst “Ik ben blind” spreekt namelijk niet tot de verbeelding. We snappen dat het erg vervelend is om blind te zijn, maar een echt goede voorstelling van het leven van een blinde kunnen we niet maken. Daarom kan een blinde bedelaar het beste een tekst op het bordje schrijven die tot de verbeelding spreekt. Bijvoorbeeld: “Ik zal nooit meer zien hoe bloemen bloeien”. Door te relateren aan iets bekends, kan je de “pijn” van de blinde man voelen. Hierdoor wordt de kans dat je geld in zijn bakje gooit vele malen groter. Dit had de blinde man die ik tegenkwam dondersgoed door!

Mijn conclusie is dat je van alles en iedereen kan leren over het succesvol toepassen van beïnvloedingstechnieken. Zelfs zwervers, daklozen en Hare Krischna’s kunnen een inspiratie bron zijn voor het denken over (nieuwe) beïnvloedingstechnieken.

Door wie ben jij geïnspireerd om (nieuwe) beïnvloedingstechnieken te proberen?
 

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


2 reacties op “Leer slimme beïnvloedingstechnieken van zwervers

  1. Herkenbaar. Van mij krijgen de straatnieuwsverkopers in het bezit van een hond of mobiel in ieder geval niets. Maar ik denk dat de verantwoording waarom je om geld vraagt ook kan helpen. “Mag ik een euro, omdat ik honger heb.”.. Is al een stuk beter dan “mag ik een euro”.

    Ik fascineer me ook over beïnvloedingstechnieken zijn bij jonge kinderen. Bijvoorbeeld wanneer een kind langer wil opblijven. Dat hij of zij dan eerst zijn/haar ouders in de juiste stemming brengt alvorens de vraag te stellen. Ook al hebben ouders het door, zijn ze vaak toch eerder bereid toe te geven :)

  2. Leuke blog!
    Leestip voor een ieder dit dit ook interessante materie vindt: het boek “Invloed” van Robert Cialdini

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie