Boekrecensie Anti-Klaagboek: stop alle zeurzakken nu!

22 november 2010 | In Boekrecensies | door

Weet je waar wij Nederlanders goed in zijn? In klagen, zeuren, zaniken, mopperen, morren, drammen, zeveren, zieken, klieren, knorren, pruttelen, zagen en brommer. En heb jij daar ook genoeg van? Stop dan alle muggenzifters in je omgeving. Hoe? Bart Flos heeft het Anti-klaagboek geschreven voor iedereen die zich ergert aan het geklaag van anderen. Maar ook voor iedereen die zelf klaagt en dit wil stoppen. Kan ik na het lezen van het Anti-klaagboek mezelf en anderen laten ophouden met klagen? Lees het in deze recensie.

Het favoriete klaag onderwerp van de Nederlanders is natuurlijk het weer. Het is te warm of te koud. Het is in elk geval nooit goed. Ook zijn werk, geld, vakantie, familie en gezondheid fijne klaagonderwerpen die in de klaag top10 staan. Uiteindelijk is er met een beetje klagen natuurlijk niets mis volgens Bart Flos, schrijver van het Anti-klaagboek, crisismanager en klaagcoach. Maar je moet er wel voor zorgen dat het glas halfvol is, in plaats van halfleeg. Hoe je dit moet aanpakken wordt uitvoerig behandeld in het Anti-klaagboek.

Bart Flos neemt de lezer in zijn boek aan de hand door de wereld van het klagen. Flos geeft de lezer eerst uitleg over wat klagen is, welke vormen van klagen er te onderscheiden zijn en wat oorzaken en gevolgen van klagen zijn. Daarnaast worden praktische tips en trucs gegeven om verschillende type klagers te ontmaskeren en van het klagen af te helpen. Doordat Flos gebruik maakt van anekdotes en voorbeelden hoe je klagers een halt kan toeroepen, is het voor de lezer goed in te beelden hoe de tips in de praktijk toegepast kunnen worden.

Of ik nog durf te gaan klagen of het Anti-klaagboek? Ik twijfel een beetje, want klagen over een anti-klaagboek is natuurlijk wel het ultieme klagen. En ik heb natuurlijk allemaal technieken geleerd om het klagen om te buigen naar positieve gedachtes (anti-klagen). Maar goed, dit is een recensie, dus ook de negatieve punten van het boek kunnen niet onbenoemd blijven. Daar gaat ‘ie! De klagers in de voorbeelden van Flos gaan wel erg eenvoudig overstag om niet meer te klagen. Ik kan me niet voorstellen dat het in werkelijkheid ook zo eenvoudig gaat. Echter houdt dit me niet tegen om deze geleerde technieken direct toe te passen op de eerstvolgende klager die zich bij me meldt!

Daarnaast is voor de dappere lezers is een test opgenomen om te bepalen hoeveel jezelf klaagt. Aan de hand van 15 vragen kun je achterhalen hoe hoog jouw zeur-gehalte is. Echter vind ik enkele vragen weinig tot niets zeggen over je klaag gehalte. Bijvoorbeeld: [Vraag 14]: Hoe vaak heb je de afgelopen tijd de auto laten staan om de files te vermijden en heb je met het openbaar vervoer gereisd? Euhm, nou… ik ga dagelijks op mijn fiets na het werk, want het is op 5 minuten afstand. Wat moet ik nu antwoorden? En sinds wanneer is de ergernis van de file groter dan de vertragingen die dagelijks aan de orde zijn op het spoor? Kortom, flauwekul vraag als je het mij vraagt. Dat wil ik toch even gezegd hebben. Nu weer terug naar het anti-klagen.

Al met al in het Anti-klaagboek een opvallende verschijning. Het is ook niet voor niets dat het boek in de media veel aandacht heeft gekregen en nog steeds krijgt. Ik denk dat de grote kracht van het boek in het onderwerp zit: klagen. Iedereen klaagt wel eens en kent iemand die een ontzettende zeurpiet is. Daarom spreekt dit onderwerp heel Nederland aan. Ik ben er van overtuigd dat iedereen wel iets kan leren van de tips en trucs uit het Anti-klaagboek. En wellicht wordt Nederland in plaats van een klaag land een anti-klaag land als we allemaal het boek hebben gelezen. Je weet maar nooit wat je met het uitgeven van een boek kunt bereiken…!

Welke klager ga jij stoppen!? Bestel nu het Anti-klaagboek en zorg voor een klaagvrije omgeving. Een beter cadeau kun je jezelf niet geven! Als je het boek bestelt via de volgende link ontvang ik €0,79:
> Het anti-klaagboek van Bart Flos
 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.