Kies de juiste achtergrondmuziek en verkoop drie keer zoveel

2 november 2010 | In In de praktijk | Geen reacties

Heb je wel eens gelet op de achtergrond muziek in de H&M, de wijnhandel of Bijenkorf? Je beseft het tijdens het winkelen waarschijnlijk niet, maar de achtergrond muziek heeft grote invloed op je winkel gedrag. In dit artikel lees je over het grote effect van achtergrond muziek op de verkoop, want de juiste achtergrondmuziek is goed voor de omzet.

Als winkels slim bezig zijn denken goed na over de muziek die ze in hun winkel draaien, want kleine verschillen in beleving kunnen namelijk grote gevolgen hebben voor de verkoop en de klanttevredenheid. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij elk detail dat de beleving van de consument kan beïnvloeden, waaronder dus de muziek.

De invloed van achtergrond muziek op verkoop

Het is logisch dat muziek bijdraagt aan de beleving die wordt gecreëerd in een winkel. In een kledingwinkel voor jongeren draaien ze popmuziek, terwijl een chique interieurzaak eerder kiest voor klassieke achtergrondmuziek. Draaien ze in de H&M ineens Hollandse hits of in de Bijenkorf rock muziek? Dan “voelt” dat abnormaal. Het past niet in de beleving die je bij die winkels verwacht en die je prettig vindt. Tot zover is alles logisch. Maar de achtergrond muziek kan naast de juiste beleving ook een grote bijdrage leveren aan de verkoop. De juiste muziek kan mensen er namelijk toe bewegen om meer geld uit te geven dan ze eigenlijk van plan waren.

Hoe zit dit?

Wetenschappelijk onderzoek

Onderzoekers hebben in een wijnhandel geanalyseerd wat het effect van achtergrondmuziek is op de verkoop. In de eerste situatie werd er klassieke muziek als achtergrond muziek gedraaid, variërend van Chopin tot Mozart. In de tweede situatie werd popmuziek gedraaid. In beide situaties werd bijgehouden hoe lang mensen in de wijnhandel waren, hoeveel flessen wijn bezoekers kochten en wat het totale aankoopbedrag was.

Uit het onderzoek bleek dat de muziek niet van invloed was op de tijd die mensen in de winkel waren, of de hoeveelheid flessen wijn die werden verkocht. Wel had de muziek een gigantisch effect op de prijs van de flessen wijn die werden verkocht. Wanneer er klassieke muziek werd gedraaid, kocht men flessen wijn die gemiddeld maar liefst drie keer duurder waren dan de flessen wijn die verkocht werden toen er popmuziek werd gedraaid. De klassieke achtergrond muziek zorgde er bij deze wijnhandel voor dat de er dus veel meer dure flessen wijn werden verkocht. Niet verkeerd voor de omzet, lijkt me.

Hoe kan dit?

Een verklaring voor dit opmerkelijk grote verschil in koop gedrag van de mensen is de associatie die klassieke muziek oproept. Klassieke muziek roept een chique en rijke associatie op, waarbij uiteraard een goede wijn past. Aangezien de meeste mensen onbewust de vuistregel “duur=goed” hanteren, worden er bij het afspelen van klassieke muziek duurdere flessen verkocht. Popmuziek brengt een veel jeugdiger “kan me niet zoveel schelen” associatie met zich mee. Met deze associaties in het achterhoofd is het niet zo vreemd dat mensen bij het luisteren van klassieke wijn veel duurdere wijn kopen!

Wil jij meer verkopen in je winkel?

Kies dan zorgvuldig de achtergrond muziek uit die de juiste associatie bij je klanten oproept. Bij een goede keuze zul je je verkoop zien stijgen!

Tags:


Comments are closed.