Kies de juiste achtergrondmuziek en verkoop drie keer zoveel

2 november 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Heb je wel eens gelet op de achtergrond muziek in de H&M, de wijnhandel of Bijenkorf? Je beseft het tijdens het winkelen waarschijnlijk niet, maar de achtergrond muziek heeft grote invloed op je winkel gedrag. In dit artikel lees je over het grote effect van achtergrond muziek op de verkoop, want de juiste achtergrondmuziek is goed voor de omzet.

Als winkels slim bezig zijn denken goed na over de muziek die ze in hun winkel draaien, want kleine verschillen in beleving kunnen namelijk grote gevolgen hebben voor de verkoop en de klanttevredenheid. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij elk detail dat de beleving van de consument kan beïnvloeden, waaronder dus de muziek.

De invloed van achtergrond muziek op verkoop
Het is logisch dat muziek bijdraagt aan de beleving die wordt gecreëerd in een winkel. In een kledingwinkel voor jongeren draaien ze popmuziek, terwijl een chique interieurzaak eerder kiest voor klassieke achtergrondmuziek. Draaien ze in de H&M ineens Hollandse hits of in de Bijenkorf rock muziek? Dan “voelt” dat abnormaal. Het past niet in de beleving die je bij die winkels verwacht en die je prettig vindt. Tot zover is alles logisch. Maar de achtergrond muziek kan naast de juiste beleving ook een grote bijdrage leveren aan de verkoop. De juiste muziek kan mensen er namelijk toe bewegen om meer geld uit te geven dan ze eigenlijk van plan waren. Hoe zit dit?

Wetenschappelijk onderzoek
Onderzoekers hebben in een wijnhandel geanalyseerd wat het effect van achtergrondmuziek is op de verkoop. In de eerste situatie werd er klassieke muziek als achtergrond muziek gedraaid, variërend van Chopin tot Mozart. In de tweede situatie werd popmuziek gedraaid. In beide situaties werd bijgehouden hoe lang mensen in de wijnhandel waren, hoeveel flessen wijn bezoekers kochten en wat het totale aankoopbedrag was.

Uit het onderzoek bleek dat de muziek niet van invloed was op de tijd die mensen in de winkel waren, of de hoeveelheid flessen wijn die werden verkocht. Wel had de muziek een gigantisch effect op de prijs van de flessen wijn die werden verkocht. Wanneer er klassieke muziek werd gedraaid, kocht men flessen wijn die gemiddeld maar liefst drie keer duurder waren dan de flessen wijn die verkocht werden toen er popmuziek werd gedraaid. De klassieke achtergrond muziek zorgde er bij deze wijnhandel voor dat de er dus veel meer dure flessen wijn werden verkocht. Niet verkeerd voor de omzet, lijkt me.

Hoe kan dit?
Een verklaring voor dit opmerkelijk grote verschil in koop gedrag van de mensen is de associatie die klassieke muziek oproept. Klassieke muziek roept een chique en rijke associatie op, waarbij uiteraard een goede wijn past. Aangezien de meeste mensen onbewust de vuistregel “duur=goed” hanteren, worden er bij het afspelen van klassieke muziek duurdere flessen verkocht. Popmuziek brengt een veel jeugdiger “kan me niet zoveel schelen” associatie met zich mee. Met deze associaties in het achterhoofd is het niet zo vreemd dat mensen bij het luisteren van klassieke wijn veel duurdere wijn kopen!

Wil jij meer verkopen in je winkel? Kies dan zorgvuldig de achtergrond muziek uit die de juiste associatie bij je klanten oproept. Bij een goede keuze zul je je verkoop zien stijgen!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


3 reacties op “Kies de juiste achtergrondmuziek en verkoop drie keer zoveel

  1. Is er nu ook verschil in de psychologie van de mens als er oftewel live achtergrondmuziek wordt gespeeld, of via een cd-tje?

  2. @Sjoerd

    In het onderzoek wat ik hier boven beschreef is niet onderzocht welke invloed live muziek heeft in vergelijk met een cd-tje. Echter valt het effect wel goed te beredeneren.

    Achtergrondmuziek heet namelijk niet voor niets achtergrondmuziek. Het is er, maar valt niet heel erg op. Echter kun je hiermee wel de bezoekers van je winkel onbewust positief beïnvloeden, met de voorwaarde dat je de juiste achtergrondmuziek draait (zie artikel hierboven).

    Als je echter een muzikant in je winkel de muziek wil laten verzorgen, is het niet echt meer achtergrondmuziek, want ik neem aan dat je muzikant de aandacht wil geven die hij verdient. Met een muzikant midden in je winkel leid je bezoekers af van waar ze werkelijk voor kwamen: iets kopen. Al is het natuurlijk wel een leuke marketing-stunt, waarmee je naar verwachting meer bezoekers naar je winkel trekt. Maar of deze bezoekers echt geïnteresseerd zijn in je producten is dan de grote vraag.

  3. Hoi Maud,
    ik doe een profielwerkstuk over precies dit onderwerp.
    Wat voor invloed heeft muziek op consumenten? Hoe gebruikt de marketing muziek?
    Ik heb al redelijk aantal info vooral over de toonhoogtes.
    Mag ik vragen op welke onderzoeken u deze info hebt gebaseerd. Namen van de universiteiten of onderzoekers?
    Ik hoop dat u antwoord aangezien dit artikel 4 jaar geleden is geschreven.
    Mvg Anne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie