Wat is de beste huisstijl?

20 oktober 2010 | In Marketingpsychologie | door

Een logo bestaat uit verschillende elementen. Naast een woordmerk is er vaak ook een beeldmerk. Er wordt een bepaald lettertype gebruikt en een huiskleur. Ieder element heeft invloed op het totaalbeeld. Dus voor elk element moet bepaald worden wat de beste keuze is. En daarnaast moet natuurlijk het totaalbeeld kloppen. In dit artikel leer je waar je allemaal rekening mee moet houden.

Wat is het beste logo? Dat is een vraag waar veel onderzoekers zich mee bezig houden. Echter zijn ze er nog niet uit wat het beste logo is, maar er zijn wel veel onderzoeken geweest die hebben vastgesteld welke logo’s het meest opvallen.

Lettertype en kleurkeuze
Als een logo kracht moet uitstralen, dan kan bijvoorbeeld het lettertype Helvetica gebruikt worden. Als een logo soft moet overkomen, dan kan het lettertype Bembo gebruikt worden. Dan is er nog niet gesproken over de mechanische uitwerking van Courier, de fijnzinnigheid van Edwardian Script of de autoriteit van GIll.

Hoekige vormen worden geassocieerd met agressiviteit. Vloeiende vormen komen als minder bedreigend over. Over het algemeen is er een voorkeur voor ronde vormen. Schuine letters of letters op de kop vallen meer op. Aan de hand hiervan kan tot de conclusie worden gekomen dat schuine letters met ronde vormen de beste keuzes zijn voor een logo.

Een ander element dat een grote invloed heeft, is de kleur. Over het algemeen wordt de kleur blauw het meest gewaardeerd. Vooral in een interieur. Blauw bevordert de creativiteit. Echter is de meest opvallende kleur rood. De kleur rood is het best te gebruiken om personen iets te laten onthouden. Mensen zijn waakzamer bij de kleur rood. De attentiewaarde is groter. Hierop kun je baseren dat rood de beste kleur is voor een logo.

Herkenbaarheid van een logo
Onderzoekers zijn er nog niet achter wat het beste logo is. Dit komt omdat een logo verschillende functies heeft. De functie bepaald wat de beste keuze is voor het logo ontwerp. Er zijn vier belangrijke functies voor logo’s vastgesteld. Deze functies zijn herkenbaarheid, valse herkenbaarheid, affectie oproepen en een heldere betekenis overbrengen.

Wanneer de herkenbaarheid van het logo een belangrijke factor is, dan moet een logo meerdere lagen en betekenissen bevatten. Herkenbaarheid heeft te maken met associaties, informatieverwerking en geheugenopslag. In je geheugen worden associaties gevormd bij het opslaan van informatie. Dit kan er voor zorgen dat het opwekken van positieve gevoelens, of tot onbewuste verleiding via een subliminale boodschap in het logo.

Als een logo een heldere betekenis moet overbrengen, dan moet er voor gezorgd worden dat het logo bekend moet voorkomen. Zelfs als men het logo nog nooit eerder heeft gezien. Bij valse herkenbaarheid lijkt het alsof “het logo” ergens eerder gezien is, maar dat is niet zo. Het logo weerspiegelt dan iets dat men al kent. Dit is enkel functioneel als het leidt tot meer aandacht voor het logo.

Geen logo, enkel een woordmerk
Het beste beeldmerk voor een logo is geen beeldmerk. Ze zijn te vinden bij luxe merken. Zij onderscheiden zich niet met hun huisstijl, maar met hun identiteit en het product. Het product is de huisstijl. De logo’s bestaan dan slechts uit een woordmerk.

Een goed woordmerk heeft een klankherhaling. Bovendien komt de eerste letter overeen met die van de doelgroep. De klanken komen overeen met het gevoel bij de organisatie. Klanken die achter in de mond gevormd worden, passen bij zware grote producten of diensten. Klanken die voor in de mond gevormd worden passen bij luchtige zaken.

Een antwoord op de vraag “Wat is het beste huisstijl?” kan dus niet zomaar worden gegeven. Een goede huisstijl wordt ontworpen aan de hand van de functie die de huisstijl moet hebben. Stel dit dus eerst vast voordat je een huisstijl gaat ontwerpen!
 

Over de auteur

Jonathan Dewsaran is communicatiekundige en afgestudeerd aan de Universiteit Twente. Hij heeft geschreven voor het faculteitsblad en zijn materthese ging over hoe huisstijlen worden toegepast in kantoorgebouwen.

Tags: , , ,


1 reactie op “Wat is de beste huisstijl?

  1. Hey,

    kun je wat meer vertellen over klanken en huisstijl voor mijn start-up?

    Ik kan eventueel met je afspreken in Enschede (campus) of Rotterdam als je dat beter uitkomt?

    met vriendelijke groet,

    Robert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie