Logo’s vervelen snel, kleuren en vormen niet

5 september 2010 | In Marketingpsychologie | door

Alles wat een organisatie doet, zegt en maakt bepaalt de uitstraling van een organisatie. Alles communiceert. Zowel de huisstijl, de communicatie-uitingen en zelfs de kantoorgebouwen en fabrieken. In dit artikel leer je waar je op moet letten bij het ontwerpen van een huisstijl, want uit onderzoek blijkt dat een logo snel kan vervelen….

Logo’s vervelen
De belangrijkste functie van een logo en een huisstijl is volgens mij niet het bepalen van de identiteit,. Het draait allemaal om de herkenbaarheid. Een logo kan er voor zorgen dat een organisatie herkenbaar wordt. Logo’s kunnen miljoenen euro’s waard zijn (bijvoorbeeld Coca Cola), maar er zijn ook nadelen aan een logo. Een logo kan leiden tot verveling. Verveling ontstaat door herhaaldelijke blootstelling aan het logo. Het leidt tot verveling als het logo bewust ervaren wordt. Bijvoorbeeld een logo in een omgeving waar het totaal niet relevant is, zoals sluikreclame in films of series. Verveling is uiteraard niet positief. Gelukkig kan verveling worden voorkomen! Sommige andere elementen van de huisstijl leiden minder snel tot verveling.

Kleuren en vormen
Het gebruik van een unieke kleur is een voorbeeld van een huisstijl element die niet tot verveling leidt. Als de kleur consistent wordt doorgevoerd, dan wordt deze unieke tint geassocieerd met de organisatie. De mens kan tientallen miljoenen kleuren onderscheiden. Er zijn dus nog veel kleuren over voor organisaties om zichzelf mee te onderscheiden!

Net zoals één van de miljoenen verschillende tinten kleuren geassocieerd kunnen worden met een organisatie, zo kunnen ook verschillende vormen geassocieerd worden met een organisatie. Na herhaaldelijke blootstelling aan een logo treedt zoals gezegd verveling op. De associatie met de vormentaal van een huisstijl krijgt de voorkeur na verloop van tijd, want deze leidt niet tot verveling. De vormentaal is een element van de huisstijl en bestaat uit meer dan alleen het logo. Het is de stijl van de huisstijl. Het zijn de vormen die gebruikt worden door de organisatie. Het kan bijvoorbeeld bestaan uit hoekige vormen of ronde vormen. Hoekige vormen staan voor kracht, individualiteit en mannelijkheid. Individualistische mensen hebben een voorkeur voor hoekige vormen. Ronde vormen staan juist voor harmonie, aanpassing en vrouwelijkheid. Mensen die gericht zijn op harmonie hebben een voorkeur voor ronde vormen. Daarnaast kunnen de vormen complex zijn of simpel. De voorkeur voor de complexiteit van de vormen hangt af van de expertise. Experts hebben een voorkeur voor een complex design. Personen die geen experts zijn hebben een voorkeur voor een simpel design.

Hoe ontwerp je een unieke huisstijl die niet tot verveling leidt?
Je hebt dus kunnen lezen dat een logo snel verveelt bij herhaaldelijke blootstelling, en dat unieke kleuren en vormen op langer termijn erg belangrijk zijn voor de herkenbaarheid van een organisatie. Hieruit zijn enkele aanbeveling af te leiden voor het ontwerpen van een huisstijl.
Mensen moeten niet alleen de organisatie kunnen herkennen aan het logo, maar ook aan het gebruik van een kleur en/of specifieke vormen. Want een herkenbare vorm wordt na verloop van tijd herkend als representatie van een organisatie. Dit zelfde geldt voor een unieke typografie, want een kleine unieke verandering aan de typografie leidt ook al tot een onderscheidend logo

Op korte termijn is een logo belangrijk voor de herkenbaarheid van een organisatie. Echter op de lange termijn is het belangrijk om verveling tegen te gaan met behulp van unieke kleuren, vormen en typografie. Een unieke vorm, kleur en typografie zijn de bouwstenen voor een onderscheidende huisstijl!

Over de auteur

Jonathan Dewsaran is communicatiekundige en afgestudeerd aan de Universiteit Twente. Hij heeft geschreven voor het faculteitsblad en zijn materthese ging over hoe huisstijlen worden toegepast in kantoorgebouwen.

Tags: , , , , ,


4 reacties op “Logo’s vervelen snel, kleuren en vormen niet

  1. Leuk artikel. Ik heb een vraag over een huisstijl.
    Op deze website is de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente uitvoerig besproken. Wat vind jij van de nieuwe huisstijl (ook vanuit wetenschappelijk oogpunt)?

  2. Beste Jonathan,

    Interessant artikel.
    Ik ben het helemaal met je eens dat huisstijl de ‘stijl van het huis’ zou moeten zijn en niet moet bestaan uit alleen een logo.
    Wel ben ik van mening dat een huisstijl, inclusief het logo, voor meer dan herkenbaarheid dient te zorgen (al is herkenning wel de eerste voorwaarde waaraan een huisstijl moet voldoen). Het streven moet volgens mij zijn om ook de identiteit te weerspiegelen. Juist door het gebruik van een passende kleur, vorm en typografie. Elke kleur (bijvoorbeeld alleen al blauw in een aantal verschillende toonwaardes) en elke vorm roepen namelijk een bepaalde associatie op, en dat is natuurlijk te gebruiken om de identiteit te tonen in de stijl van het huis of huistijl. eenmaal ontworpen zal de huistijl trouwens ook een onderdeel worden van de identiteit. Het is een zichtbaar element van de bedrijfsidentiteit dat laat zien wie je bent.

    Wat ik niet begrijp is dat een bepaalde vorm niet verveeld en na een tijd herkenbaar wordt. Een logo is volgens mij een vorm die herkenbaar wordt. Ik ben erg geïnteresseerd in het onderzoek en wanneer en logo dan wel en niet verveeld. Zou je dat kunnen uitleggen?

  3. Beste Sephine,

    Ja, ik ben het er helemaal mee eens dat alle zichtbare elementen van de bedrijfsidentiteit laten zien wie je bent. Mijn stelling is echter dat alleen de herkenning zorgt voor een positief gevoel. Het verschil tussen het logo en een unieke vorm heeft te maken met attributie.

    Een logo wordt gezien als een beïnvloedingsmiddel. Het positieve gevoel wordt toegeschreven aan het beïnvloedingsmiddel. Dat leidt na verloop van tijd tot verveling.

    Een unieke vorm wordt niet gezien als een beïnvloedingsmiddel. Het leidt niet tot verveling.

    Om verveling te voorkomen, kan na een aantal jaar een kleine aanpassing gedaan worden aan het logo. Er is onderhoud nodig. Een huisstijl kan evolueren. In plaats van een nieuwe verandering kan ook een oude huisstijlelement herbruikt worden. Zo kan een retrolook ontstaan.

    De UT had ook de oude huisstijlelementen kunnen combineren met de nieuwe huisstijl.

  4. Hey Jonathan,

    Houd je van wetenschappelijke artikelen over omgevings psy? Zo ja, wellicht vind je dit wel interessant: http://bit.ly/caY03o. Het is een special issue van the Journal of Environmental Pscyhology over identiteit en de omgeving.

    Groeten van Joren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie