Onbewuste manipulatie door design winkelwagentje

26 augustus 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Slechte eetgewoontes en overgewicht kunnen op een simpele manier worden voorkomen. Dit stellen onderzoekers van de New Mexico State University. Enkel het design van het winkelwagentje in de supermarkt zou aangepast moeten worden. Klinkt het niet geweldig? En werkt het echt?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je pakt een stuk tape en plakt dit halverwege het winkelwagentje op de bodem. In de voorkant van het karretje -voor de tape- moet groente en fruit worden gelegd. Dit wordt duidelijk doordat een klein icoontje van groente en fruit voorin de kar wordt geplaatst. De achterzijde van de winkelwagen is voor de rest van de boodschappen. Wat denk je dat er gebeurt als mensen met dit karretje de supermarkt in gaan?

 

Het resultaat van een stukje tape

Het is ongelooflijk, maar een stuk tape op de helft van de winkelwagen kan er voor zorgen dat de verkoop van groente en fruit met 102% stijgt. Dit is een fantastisch resultaat! Maar hoe kan dit? Want daar zijn de onderzoekers niet op ingegaan in het filmpje. Ik denk dat de resultaten te verklaren zijn aan de hand van twee onbewuste beïnvloedingstechnieken die zijn toegepast.

Ten eerste heeft het icoontje met groente en fruit in de voorkant van de winkelwagen het onbewuste effect dat er groente en fruit gekocht moet worden. Mensen die anders snel langs de groente afdeling rijden worden er dan bewust van dat ze groente en fruit moeten inkopen. Dit wordt ook wel priming genoemd.

Ten tweede is de toename van de aankopen van groente en fruit met 102% te verklaren door de ruimte in de winkelwagen die is ‘gereserveerd’ voor deze producten. In feite wordt hier gebruik gemaakt van één van de zes beïnvloedingstechnieken van Cialdini: sociale bevestiging. Doordat de helft van de kar ingedeeld is voor het groente en fruit wordt onbewust gecommuniceerd dat het gebruikelijk is dat mensen zoveel groente en fruit kopen in verhouding tot de andere aankopen. Anders was er immers wel minder ruimte voor ingedeeld door de ontwerpers van de nieuwe kar.

 
 

Ik wil meer koekjes en snacks verkopen. Wat moet ik doen?

Ik denk dat het tape-effect op talrijke manieren kan worden ingezet. Ik ben van mening dat als je mensen duidelijk maakt dat een ander product voor in het karretje gelegd moet worden, dit ook een flinke verkoopstijging teweeg zal brengen. Immers, mijn bovenstaande verklaringen voor de behaalde effecten zijn niet veroorzaakt door groente en fruit, maar door onbewuste beïnvloeding van het winkelgedrag. Dus als mensen voorin de winkelwagen een icoontje hebben van koekjes en snacks, dan durf ik te garanderen dat die producten ook ineens veel meer worden verkocht!

Wat denk jij? Moeten supermarkten hun karretjes wijzigen om gezond eetgedrag te stimuleren?

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


8 reacties op “Onbewuste manipulatie door design winkelwagentje

  1. Haha, ik haal groenten en fruit op de markt, niet die viezigheid die ze in de supermarkt verkopen, dus laat die tape maar zitten.

  2. Leuke priming methode!

    Ik denk wel dat het alleen werkt bij brede productgroepen. Bijvoorbeeld wel bij ‘zuivel’ niet voor ‘vla’. Hoe specifieker de groep, des te meer kans dat iemand een dergelijk product helemaal niet wil.

    Volgens mij kan ik hier ook wat mee! Voortaan de helf van mijn winkelwagen helemaal dicht-tapen. Zodat er niets in de ‘snack&snoep-helft’ meer past ;-)

  3. Leuk. Ben wel benieuwd of het op de lange duur ook nog werkt. Enig idee of ze dit gaan testen? En inderdaad, ik haal mijn groente van de biologische winkel, dus ik zou me niks aantrekken van dat tape.

  4. @Fia
    Ik heb geen idee of dit in Nederland ook getest gaat worden, maar het lijkt me een leuk idee. Als je ineens karretjes ziet met tape in het midden en een icoontje met groente en fruit dan weet je dat het zover is!

    Je zei tevens ‘ik haal mijn groente in de biologische winkel, dus ik zou me niks aantrekken van dat tape’. Of je met een karretje door een supermarkt of biologische winkel loopt maakt geen verschil op het psychologische effect van de tape en het icoontje. Het is zo dat het bovenstaande onderzoek heeft gewerkt met supraliminale priming die we bewust waarnemen en tóch ons gedrag of houding verandert. In het bovenstaande onderzoek is een zeer groot (significant) effect gevonden. De ‘gemiddelde’ bezoeker van de supermarkt heeft 102% meer groente en fruit gekocht. Hierbij zullen vast een aantal mensen zijn die niet meer groente hebben gekocht, maar het staat als een paal boven water dat bijna alle mensen flink zijn beïnvloed.

  5. Door het winkelwagentje in twee delen te splitsen wordt er een verwachtingspatroon gecreëerd. Ik vraag mij als de helft met groente en fruit meer gevuld wordt wat er met de andere helft gebeurd.

    Bovendien staan groentes en fruit altijd direct aan het begin van een supermarkt. Wat zou er gebeuren als dat niet het geval was geweest?

  6. De vakken stimuleren mensen meer groente en fruit te kopen, maar eten ze het ook op? Of ligt het drie weken in de fruitschaal of het koelvak om vervolgens weggegooid te worden? En hoe lang blijven mensen het groente en fruitvak van hun wagentje vullen als ze weten dat het thuis toch ligt te beschimmelen? De openbare bibliotheek in Noordwijk, waar ik opgroeide, probeerde iets dergelijks: je mocht alleen maar romans lenen als je ook minstens één non-fictie of educatief boek leende. Dus wat deed iedereen? Greep het eerste het beste non-fictie boek zodat je de boeken die je echt wilde kon uitchecken en bracht het drie weken later ongelezen weer terug.

  7. Goed idee! Ik zou ook graag het filmpje zien maar kan nergens de link vinden?

  8. @Stephanie
    Het filmpje geeft vaker problemen. Hij zou automatisch ingeladen moeten worden, maar dit gebeurt niet in alle browsers. Probeer de pagina nog eens te openen met Firefox, dat zou het probleem kunnen oplossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie