Tel Sell: irritant maar heel leerzaam! (3)

11 augustus 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Hebt u ook moeite met het kwijtraken van uw love handles die niemand aantrekkelijk vindt? Let dan op! We gaan u nu dit nieuwe product introduceren. Dit product is uniek en heeft gepatenteerde technologie. Geen enkel ander apparaat kan dit!
Lees in dit derde en laatste artikel in deze Tel Sell reeks waarom we als een blok vallen voor de producten van Tel Sell.

In de voorgaande artikelen hebben we geleerd dat het irritante Tel Sell eigenlijk heel goed bezig is op het gebied van marketing en consumentenpsychologie. De infomercials zitten vol met psychologische beïnvloedingstechnieken. Sommige technieken zijn overduidelijk, maar bij andere technieken stond je wellicht pas stil na het lezen van deel 1 en deel 2 van deze reeks artikelen. In dit laatste deel van ‘Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam’ vertel ik je waarom we als een blok vallen voor de exclusieve aanbiedingen van Tel Sell met unieke gepatenteerde technologie. Bekijk nu eerst de infomercial voor de Ab Circle Pro. Ik zal je daarna verbazen met de talrijke beïnvloedingstechnieken die ze hebben gebruikt in slechts een paar minuten tijd.


Beïnvloedingstechnieken die Tel Sell gebruikt
Als je mijn artikel ‘Zes manieren om iedereen te overtuigen’ hebt gelezen of de zes principes van Cialdini kent, is je vast iets opgevallen. Voor de mensen die het nog niet weten: er zijn 6 beïnvloedingstechnieken die bewezen effectief zijn. Alle infomercials van Tel Sell hangen aan elkaar met deze 6 beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Ik zal ze stuk voor stuk aflopen en enkele voorbeelden uit de reclame van de Ab Circle Pro bij elke technieken plaatsen.

1. Sociale bevestiging
Als mensen niet goed weten hoe ze zich moeten gedragen kijken ze naar soortgelijke mensen op hen heen om te kijken wat zij doen.
Voorbeelden van sociale bevestiging in de Tel Sell infomercial:
– “Door de simpliciteit van de beweging is het voor bijna iedereen mogelijk”
– “Het is perfect voor elk fitness niveau, of u nu een starter of gevorderd bent”
– De mannen en vrouwen in de infomercial zien er uit zoals jij er ook graag uit zou willen zien: strak en zonder lovehandles. Als die mensen er zo uit kunnen zien door het trainen met de Ab Circle Pro, dan moet jij dat apparaat ook zeker hebben!

2. Schaarste
Een product wordt interessanter gevonden wanneer er maar weinig van zijn. Mensen moeten daardoor snel reageren om het schaarse product te bemachtigen.
Voorbeelden van schaarste in de Tel Sell infomercial:
– “Gepatenteerde, unieke en effectieve Ab Circle Pro”
– “Nu is er een apparaat zo geavanceerd”
– “Het unieke frictievrije spoor”
– “U zult u middel trainen zoals u nog nooit op een ander apparaat hebt gedaan”
– “Als u direct besteld krijgt u tevens het ‘Lose your lovehandles maaltijdplan’ en het 3-minuten instructie dvd gratis”
– “Exclusief bij TelSell verkrijgbaar”

3. Autoriteit
We zijn eerder geneigd experts of onafhankelijk onderzoek te geloven dan leken.
Voorbeelden van autoriteit in de Tel Sell infomercial:
– “Met deze thermische test is te zien dat u meteen in uw vetverbranding zone zit”

4. Wederkerigheid
Als je iemand iets geeft, krijg je ook vaker iets terug. Iemand (Tel Sell) doet iets voor jouw, daarna doe jij iets voor hem (product kopen).
Voorbeelden van wederkerigheid in de Tel Sell infomercial:
– “U hebt maar een paar minuten per dag nodig, want 3 minuten trainen staat gelijk aan 100 sit-ups”
– “Uw middel wordt snel en zonder veel moeite getraind”
– “U bespaart tijd en moeite”
– “U hoeft geen honderden euro’s uit te geven aan abonnementsgeld voor de fitnessschool”

5. Sympathie
Je gaat eerder in op een verzoek van iemand die je sympathiek vindt. Sympathie kun je o.a. opwekken door een geheim met iemand te delen (zoals Tel Sell doet).
Voorbeelden van sympathie in de Tel Sell infomercial:
– “Het geheim van de Ab Circle Pro is dat hij cardio training met buikspier
oefeningen combineert”

6. Consistentie
Mensen maken graag consistente beslissingen. Wanneer we dit niet doen ervaren we een onprettig gevoel. Daarom proberen we ons te houden aan beloften en voornemens die we hebben gedaan.
Voorbeelden van consistentie in de Tel Sell infomercial:
– Hebt u ook moeite met het kwijtraken van uw lovehandles die niemand aantrekkelijk vindt?


Niet te geloven! Deze reeks artikelen heeft je laten zien dat Tel Sell niet alleen maar irritant is, maar ook leerzaam. Wie had dat gedacht? De infomercials zitten vol met psychologische trucs, waardoor we massaal de producten van Tel Sell kopen.  Kortom, Tel Sell geeft je een goed voorbeeld hoe je marketing effectief aanpakt!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


2 reacties op “Tel Sell: irritant maar heel leerzaam! (3)

  1. Hallo Maud, interessante reeks over Tell Sell!

    Ik ben erg benieuwd naar uw mening over het volgende:

    Volgens Maurits Kaptein (het boek Digitale Verleiding) is wetenschappelijk bewezen dat het consisten toepassen van 1 beinvloedingsprincipe op 1 persoon effectiever is dan meerdere beinvloedingsprincipes tegelijk toepassen.

    Nu kan je dit pas doen op het moment dat je je boodschap voor elke persoon anders kan maken, wat bij TV reclame van Tell Sell natuurlijk niet zo is.

    Maar mijn vraag is eigenlijk of u de claim van Maurits Kaptein kunt bevestigen of juist weerleggen?

    Ben erg benieuwd.

    Groet, Hans

  2. Goede vraag Hans,

    ik heb het boek van Maurits ook met veel interesse gelezen. Hij heeft meerdere keren via onderzoek aangetoond dat het stapelen van Cialdini principes onverstandig is. Maar in de praktijk draait alles om de implementatie van de principes, zoals Maurits zelf ook aangeeft in het boek. Je kan dus niet stellen dat stapelen altijd slechter werkt en dat de keuze voor één principe altijd beter werkt. Test dus goed wat er voor jou zelf van toepassing is. Ik ben dit zeker vaker gaan doen na het lezen van zijn boek. De meeste testen draaien nog, maar ik zal hier zeker nog een blog over schrijven in de toekomst.

    Een kanttekening bij de insteek van Maurits is dat hij geen rekening houdt met andere factoren, zoals de fase in het aankoopproces waarin iemand zit. Als iemand zich nog aan het oriënteren is bijvoorbeeld autoriteit belangrijker (‘als beste getest’), terwijl iemand meer gevoelig zal zijn voor een actie of schaarste wanneer hij op het punt staat een beslissing te maken. Dan kan dit net het laatste zetje zijn die iemand nodig heeft. Maar het is dan te kort door de bocht om te zeggen dan enkel schaarste voor de conversie heeft gezorgd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right