Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam! (2)

4 juli 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

It’s amazing! In deze aflevering van “Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam” leert u hoe u meer kunt verdienen met 1 product dan met veel producten. Klinkt te mooi om waar te zijn toch? Dacht ik ook! Maar het kan! Wauw!

Het concept van Tel Sell is duidelijk. Er wordt 1 product verkocht. Je koopt dit product wel of je koopt het niet. Je kunt niet kiezen voor het product met andere product opties of welke andere variant dan ook. Het gaat om 1 product en dat is het. Heel slim van Tel Sell. Waarom? Omdat mensen vaak niets kopen als ze uit veel mogelijkheden kunnen kiezen!

 

Hoe kan het dat meer aanbod er voor zorgt dat mensen minder willen?
Iyengar en Lepper onderzochten het schadelijke effect van te veel keuze. Om dit te testen maakten ze voor een chique supermarkt een kraam waarop ze een aantal smaken ambachtelijke jam aanboden. Tijdens het onderzoek varieerden ze het aantal smaken jam wat ze verkochten, zodat er 6 of 24 smaken op de kraam stonden. De uitkomst van dit experiment was duidelijk. Wanneer de mensen keuze hadden uit 24 smaken werd in 3% een aankoop gedaan. In vergelijk, 30% van de mensen kochten jam wanneer ze de keuze hadden uit slechts 6 smaken. Dit is tien keer zo vaak!

Ik sta versteld! Wauw!

Veel consumenten ervaren het besluitvormingsproces voor aankoop van een product als stressvol wanneer ze veel keus hebben. Het is erg inspannend om alle verschillende producten en productopties met elkaar te vergelijken en af te wegen. Wanneer mensen met veel keuzes worden geconfronteerd, is het de natuurlijke reactie om niet te kiezen. Veel keuzestress leidt dus tot een algehele afname van belangstelling voor het product.

De moraal van het verhaal?
De kracht van Tel Sell is dat ze de kijker geen keuze bieden. Hierdoor hoeven de kijkers alleen af te wegen of ze het product wel of niet willen kopen. Er is dus geen sprake van keuzestress, waardoor de kans veel hoger is dat een kijker het product bestelt.

Eenvoudiger kan niet! Maar wacht, er is nog veel meer, het wordt met de minuut beter! Ik vertel u binnenkort waarom u als een blok valt voor onze exclusieve aanbiedingen met unieke gepatenteerde technologie!

» Lees nu ook het laatste deel van `Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam!”

 

Footnote:
Het onderzoek van Ivengar en Lepper vindt u o.a. in het boek “Hoe pak je een oen zijn poen” van Leo Pot. Hierin vindt u ook talrijke andere aansprekende voorbeelden van  psychologische beïnvloedingstechnieken.


Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


1 reactie op “Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam! (2)

  1. Mooi punt, dit stond ook centraal in mijn afstudeerscriptie. Wanneer het aantal opties/keuzes binnen een bepaald assortiment toeneemt, neem de kans op een verkeerde keuze/beslissing toe. Risico-averse personen zullen dan sneller geneigd zijn om geen keuze te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right