Gewoon omdat!

29 mei 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Wist je dat het woord ‘omdat’ wonderen kan doen? Je kunt er ontzettend veel mee gedaan krijgen. Serieus! Je moet het eens proberen… Bijvoorbeeld als je geen zin hebt om in de veel te lange rij bij de kassa in de supermarkt te staan. Lees hier hoe je het woordje ‘omdat’ succesvol kunt inzetten!

Experiment
Een simpele demonstratie van het effect van het woord ‘omdat’ werd gegeven door Langer, Blank & Chanowitz (1978). In hun onderzoek vroeg één van de onderzoekers of hij voor mocht in de rij bij het kopieerapparaat. Hij zei: “Pardon, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken omdat ik haast heb”. In totaal liet 95% van de mensen de onderzoeker voor. Echter, toen hij vroeg “Pardon, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken?”, liet slechts 60% van de mensen hem voor.

Op basis van deze uitkomsten kan je de conclusie trekken dat door de toevoeging “omdat ik haast heb” een groot verschil maakte. Echter bleek dat het niet aan de hele zin lag. Het ging slechts om het eerste woord: omdat.

In het extra experiment werd getest wat er gebeurde als ze een verzoek gebruikten waarbij er na het woord ‘omdat’ geen fatsoenlijke reden werd genoemd. De onderzoeker ging wederom vragen of hij voor mocht bij het kopieerapparaat. Hij gebruikte deze keer het volgende verzoek: “Pardon, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken, omdat ik wat kopieën wil maken”. Het resultaat was dat maar liefst 93% van de wachtenden de onderzoeker voor liet!

Geen reden werkt even goed als een goede reden
Dus, wat ga jij doen als je voor wilt in de rij bij de kassa? Je gebuikt gewoon het woordje ‘omdat’. De reden die je na ‘omdat’ noemt, doet er eigenlijk niet toe.

Hoe kan dit eigenlijk? De onderzoekers verklaarden de resultaten d.m.v. onze neiging om automatisch (en onbewust) te reageren op prikkels met een persuasief karakter. Bij het woord ‘omdat’ wordt automatisch geactiveerd dat er een reden komt. Luisteren naar de reden doen we dan al eigenlijk niet meer. Daar kun je mooi gebruik van maken! Maar zitten er nog grenzen aan de werking van het magische woord omdat?

Werkt omdat altijd goed?
Uit het onderzoek bleek dat de reden na het woord omdat weinig uitmaakt. Maar ik alle gevallen ging het om een redelijk klein verzoek. Om te onderzoeken of het woord omdat ook zo goed werkt bij grote verzoeken is een vervolg onderzoek gedaan. Ditmaal vroeg degene die het verzoek deed aan de deelnemers: “Pardon, ik heb twintig pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken, omdat ik wat kopieën wil maken. Met de onzin reden liet 24% van de deelnemers de persoon voor. Wanneer het verzoek gepaard ging met een goede reden (“want ik heb nogal haast”), verdubbelde het aantal positieve reacties naar bijna 50%.

Wat leren we van deze uitkomsten? Bij een klein verzoek kun je het perfect het woord omdat gebruiken. De reden die achter omdat komt heeft geen invloed op het resultaat. Echter, als je een groot verzoek doet is de reden die je noemt erg belangrijk. Het woord omdat en een flauwekul reden is dan helaas niet meer voldoende…

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right