Funda case: zo behaal je 230% meer CTR

19 april 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Conversie-optimalisatie, Marketingpsychologie | door

Onlangs zag ik op de website van Funda in de zoekresultaten een afbeelding van een huis op de kop. Vreemd, zou dat een foutje zijn van een onoplettende stagiair? Na even Googlen bleek dat de afbeelding op de kop onderdeel was van de conversie optimalisatie testen van Funda. Een huis op de kop in de zoekresultaten zorgde voor een verhoging van de CTR van +230%! Dat is echt spectaculair. Echter weet ik een andere manier waarop Funda de conversie nóg verder kan verhogen met een kleine aanpassing in de afbeelding. Wat dat is lees je in dit artikel!

 

Onderzoek naar automatische processen

Tijdens mijn studie heb ik veel onderzoeken gelezen op het gebied van marketing en consumentenpsychologie. In één van de onderzoeken ging het over doorbreken van automatische processen. Het lezen / scannen van de zoekresultaten op Funda is een voorbeeld van een geautomatiseerd proces. Je leest de resultaten eigenlijk op de automatische piloot vluchtig door. Wanneer dit proces wordt onderbroken word je weer alerter. Je zult dus weer beginnen met lezen, waarna je weer langzaam vervalt in het (te snel) scannen van de tekst.

Funda heeft met de afbeelding op de kop halverwege de zoekresultaten het automatische proces doorbroken, doordat de lezer iets tegen komt wat de aandacht trekt. Hierna begin je weer opnieuw met het lezen van de zoekresultaten. Door de ‘mentale onderbreking’ worden de zoekresultaten daarna weer beter gelezen, waardoor ook meer mensen doorklikken naar een huis. Dit bleek ook uit eigen onderzoek van Funda. Als in de zoekresultaten halverwege een afbeelding op de kop stond, steeg de CTR met maar liefst 230%!

funda_huizen

 

Het kan altijd beter

In het onderzoek wat ik heb gelezen over het onderbreken van automatische processen werd inderdaad een afbeelding op de kop genoemd als voorbeeld om dit te bereiken. Echter werd er een nog effectievere manier besproken. Hieronder zal ik je met een experimentje laten zien wat nog effectiever is dan een afbeelding op de kop.

Test het zelf!
Kijk naar de volgende afbeelding. Wat zie je?
pop-out-effect1

Inderdaad, de schuine letters zijn nog veel opvallender dan de letters op de kop! Wellicht is het dus een idee voor Funda om ook te testen wat het effect is van een schuine afbeelding van een huis tussen de zoekresultaten. Het grote voordeel hierbij is ook dat het huis nog goed herkenbaar is als een huis en het minder overkomt als een ‘fout’ op de website!

 

P.S. Wil jij de conversie van je site verhogen?

Elke dag houd ik me bezig met het verbeteren van de conversie van websites. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij mijn geheime en supereffectieve technieken.

 

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie