Bizarre manier van solliciteren

10 april 2010 | In Marketingpsychologie | door

Ik ging er zelf altijd van dat een sollicitatie procedure vrij duidelijk is. Je zoekt een vacature, stuurt een sollicitatie brief, waarna je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Op basis van dit gesprek wordt bepaald of je wel of niet aangenomen wordt. Echter werd ik afgelopen week met een hele andere manier van solliciteren geconfronteerd: via de statistieken van mijn website.

Persoonlijk had ik nog nooit gehoord van iemand die solliciteert via de statistieken van een weblog, maar het gebeurde toch echt. Ik kom me er in eerste instantie ook weinig bij voorstellen, maar de sollicitant had gezorgd dat hij bij de verwijzende links stond in de statistieken van mijn website. Wanneer je op deze link klikte werd een sollicitatiebrief getoond. Hierin werden alle zoekmachine optimalisatie kwaliteiten van de sollicitant beschreven. Ik had deze sollicitatiebrief al opgemerkt, maar ik haalde mijn schouders er over op. Marketingman heeft immers al een aantal goede zoekmachine optimalisatie experts in dienst (waaronder ik zelf). Maar de sollicitant liet het daar niet bij zitten..!

Vanochtend ging de telefoon. De man aan de telefoon vertelde (in gebrekkig Nederlands) dat ik eens goed naar de statistieken van mijn weblog moest kijken. Ze zouden niet goed beveiligd zijn. Deze vriendelijke meneer wees me daarna op het feit dat hij maar liefst 3 keer “per ongeluk” in mijn website statistieken had gekeken. Ik zou daarom 3 links zien naar zijn website. Einde gesprek. Vreemd gesprek dacht ik. Maar uit nieuwsgierigheid ging ik toch even kijken naar de statistieken van mijn weblog. En wat bleek….?

Deze meneer was niet zomaar een meneer…. Dit was de “sollicitant”! Hij wilde er waarschijnlijk voor zorgen dat ik mijn statistieken eens goed zou doorpluizen en daardoor terecht zou komen bij zijn sollicitatiebrief…. De sollicitatiebrief is zeker opgevallen, maar ik doe er nog steeds niks mee. Als iemand wil solliciteren bij Marketingman doet hij dat maar via de ‘ gewone’ manier. We hebben op www.marketingman.nl gewoon een vacature pagina. Op deze vacatures kun je gewoon reageren via een brief. En als je goed bent nodigen we je gewoon uit voor een gesprek. Waarom zouden we moeilijk en omslachtig doen?

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *