23 tips om de conversie van je site te verhogen

14 februari 2010 | In Conversie-optimalisatie | door

Een website hebben is leuk, maar je moet er ook conversie uit halen. Anders heb je er helemaal niets aan. Daarom vind je in dit artikel 23 tips om de conversie van je website te verhogen.



 

Website uitstraling

  1. Zorg voor een overzichtelijke website. De bezoekers moeten eenvoudig en snel het product van hun keuze kunnen vinden.
  2. Zorg voor een betrouwbare en professionele lay-out. Want heb jij wel eens producten besteld bij een website die er onprofessioneel en onbetrouwbaar uit zag? Nee toch!?
  3. Zorg voor volledige en correcte contactinformatie op uw website inclusief een telefoonnummer (liever geen 06-nummer!). Kopers willen er zeker van zijn dat ze je kunnen bereiken als ze vragen hebben of als er iets mis gaat met de bestelling.
  4. Zorg voor toegankelijke Algemene Voorwaarden en Privacy Policy. Bezoekers die dit willen nalezen moeten deze documenten eenvoudig kunnen vinden.

 

Product informatie

  1. Geef volledige product informatie zoals o.a. kleur, afmeting, materiaal of andere omschrijvingen. Een duidelijke omschrijving zorgt voor een kleiner percentage retourzendingen.
  2. Gebruik duidelijke foto’s op de product pagina. Maak verschillende foto’s voor verschillende varianten van het producten (bijvoorbeeld kleur, maat, enz.). Bezoekers willen duidelijkheid hoe het product er exact uitziet.
  3. Is een product niet op voorraad? Gebruik deze verkooptechniek als oplossing.
  4. Wees direct duidelijk over de levertijd van een product. De bezoeker kan dan zelf bepalen of hij de levering snel genoeg vindt.
  5. Gebruik een duidelijke bestelknop op de productpagina, het liefst in een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de site.

 

Producten bestellen

  1. Verplicht gebruikers niet om een gebruikersaccount aan te maken voordat ze kunnen bestellen. Hier zit niemand op te wachten.
  2. Wees duidelijk over de verzendkosten. Maak dit direct duidelijk aan het begin van het bestelproces. Dit zorgt voor minder afhakers tijdens het bestellen.
  3. Geef duidelijk aan in welke fase van het bestelproduct de bezoeker zit (bijvoorbeeld pagina 3/5, gegevens invullen). Dit maakt het bestelproces inzichtelijker voor de bezoeker.
  4. Zorg voor duidelijke korte formulieren waarbij je alleen de informatie vraagt die noodzakelijk is. Te lange formulieren zorgen voor meer afhakers.
  5. Gebruik in de winkelwagen plaatjes van de bestelde producten. Zo kan de bezoeker snel zien welke producten hij in zijn winkelwagen heeft.
  6. Geef verschillende mogelijkheden om te betalen. Niet iedereen wil op dezelfde wijze betalen. Bied bijvoorbeeld betaling aan met iDEAL, per bank overschrijving, onder rembours, contant en/of met creditcard betaling.
  7. Vermijd links die afleiden in het bestelproces. Als een bezoeker eenmaal in het bestelproces zit wil je dat hij daar blijft en de bestelling afrondt.

 

Marketing: zorg voor terugkerende boekers

  1. Geef bezoekers een reden om terug te komen naar je website. Bijvoorbeeld door een ‘aanbieding van de week’, horoscoop, prijsvragen, kortingsactie enz.
  2. Zorg dat bezoekers zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Je klanten zullen het prettig vinden om niet langer acties mis te lopen die je via je mailing verstuurt.
  3. Gratis verzenden zorgt voor meer aankopen, net zoals aanbiedingen.
  4. Promoot een speciale kortingsactie “Elke 10e bezoeker krijgt 15% korting op het aankoopbedrag”. In plaats van bij 1 op de 10 in de winkelwagen korting te geven, geef je iedereen korting. Iedereen denkt dan dat hij geluk heeft en bestelt snel. Dit is immers een kans die je niet moet laten lopen!
  5. Stuur een kortingsbon mee bij het leveren van de bestelling. Met deze kortingsbon krijg de klant bijvoorbeeld “15% korting op uw volgende aankoop”. Hiermee zorgt u voor terugkerende klanten.
  6. Geef klanten een plek waar ze hun klantervaring kunnen plaatsen. Dit kan voor u goede reclame opleveren. Maar dit is ook een manier om eventuele klachten snel te behandelen en de oplossing eveneens te plaatsen. Potentiële klanten hechten veel waarde aan de beoordeling van klanten. Plaats zelf geen nep reacties met namen als Emma B. uit Amsterdam. Iedereen ziet dat het geen echte klant reactie is!
  7. Zorg er voor dat uw website hoog te vinden is in de zoekresultaten van de zoekmachine (m.b.v. zoekmachine-optimalisatie). Als deze bezoekers via relevante zoekwoorden uw website hebben gevonden in de zoekmachine, zullen deze bezoekers zeer geïnteresseerd zijn in uw producten. Hiermee creëert u dus high-quality bezoekers.

 

Tot slot

Loop niet langer verkoop mis. Gebruik de bovenstaande tips als input voor de conversie-optimalisatie van je website.
Heb jij nog een goede tip? Laat hem hieronder achter in een reactie!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie