IKEA behaalt meer omzet door groter dienblad in restaurant

20 november 2009 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

IKEA heeft er nooit een geheim van gemaakt, in het restaurant wordt de hoogste omzet gemaakt. De Zweedse balletjes zijn populair bij alle bezoekers en dat is terug te zien in de omzet cijfers. Nu gooit IKEA een nieuwe truc in de strijd: enorme dienbladen.

Toen ik gisteren mijn Zweedse balletjes ging scoren in het gezellige Zweedse restaurant viel me iets op. De oude dienbladen waren vervangen door nieuwe dienbladen. Ik zette een portie grote Zweedse balletjes op mijn dienblad samen met chocolademousse, extra satésaus en frisdrank. Ik was inderdaad hongerig… Maar mijn dienblad zag er nog half leeg uit. Ik ging me al afvragen of ik nog een soepje of salade erbij zou nemen. Tot ik nog een keer keek naar wat ik al had. Zeker genoeg!

Goede truc zo’n groot dienblad. Hierdoor dacht ik eventjes niet genoeg eten te hebben. Maar schijn bedriegt. Je ogen zijn groter dan je mond is hier wel toepasselijk. Op het nieuwe dienblad kun je zoveel eten meenemen dat je makkelijk in de verleiding komt nog wat anders lekkers mee te nemen (koffie met gebak?). Ik denk dat dit dienblad-trucje IKEA nog meer omzet gaat oplevering. Slim bedacht!

ikea-dienblad
2 grote maaltijden passen met gemak op 1 dienblad

>>Tweet dit bericht

 

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie