Digidee kiest ook voor friebels

13 oktober 2009 | In Marketingpsychologie | door

De nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente heeft indruk gemaakt. De veel besproken friebels en felle kleurtjes werden niet altijd hartelijk ontvangen. Echter denkt grafisch bureau Digidee uit Enschede daar heel anders over. Zij hebben ook een huisstijl vol friebels en felle kleurtjes.

Vanmiddag liep ik langs het pand van Digidee, zoals wel vaker, en zag buiten een nieuwe vlag wapperen. Zwarte achtergrond, vol friebels, felle kleurtjes en het logo in wit. Direct deed de stijl van de vlag mij ergens aan denken. Denk je hetzelfde als ik? Het lijkt verdraaid veel op de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente… Hmmm.

digidee-ut-huisstijl

Wat denk jij? Wie heeft wie geïnspireerd? Raakte Studio Dumbar (het ontwerp bureau van de UT huisstijl) geïnspireerd door de huisstijl van Digidee of was het juist anders om? Of is het domweg toeval? Wie het antwoord weet mag het zeggen…!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


4 reacties op “Digidee kiest ook voor friebels

  1. Beste Maud,

    Leuk om in één adem genoemd te worden met een grote internationale speler als Studio Dumbar.
    Wanneer je vaker langs ons pand loopt en thuis bent in de Enschedese reclamewereld neem ik aan dat je onze site wel eens hebt bezocht. Ikzelf maak in ieder geval regelmatig een rondje langs de bekende bureau’s en zoek nieuwe/onbekende spelers altijd even op op het net. Van concullega’s begrijp ik dat zij dit ook doen.
    In ieder geval voeren wij de huidige huisstijl nu ruim 4 jaar. Destijds was er natuurlijk nog niets bekend over de huisstijl van de UT. Bovendien kunnen we het ons als Ontwerpstudio natuurlijk niet veroorloven om op zo’n manier visueel aansluiting te zoeken bij een regionale grote partij. Ik neem aan dat Studio Dumbar ons niet kent, maar het is een klein wereldje. Ik durf in ieder geval niet zo snel conclusies te trekken…

  2. Beste Ralph,
    bedankt voor je reactie. Uiteraard ken ik Digidee en jullie website. De gelijkenis in jullie huisstijl en die van de UT werd extra benadrukt door jullie nieuwe vlag. Jullie website lijkt natuurlijk helemaal niet op die van de UT.

    Maar het antwoord op mijn vraag in het artikel is nu dus gegeven. Digidee was ruim eerder met de friebels in de huisstijl. Je zou dus kunnen interpreteren dat een Twents ontwerp bureau 4 jaar voor ligt op een grote internationale speler. Had de UT net zo goed in Twente een ontwerp bureau kunnen zoeken ;-)

  3. Dat had de UT sowieso moeten doen (lokale economie, regionale samenwerkingsverbanden, enz).
    Los van de kwaliteiten van Studio Dumbar, want daar is natuurlijk niets mis mee.

    Maar… het onderscheidend vermogen van het nieuwe UT-logo is wel nihil.
    Soberheid in contrast tot de aankleding is één, maar hier zou ik niet voor hebben gekozen.
    Tsja… is al genoeg over gezegd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *