3 doelstellingen van zoekmachine optimalisatie

10 juni 2009 | In Marketingpsychologie | door

Zoekmachine optimalisatie is zonder twijfel een heel effectieve manier van internet marketing. SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising) hebben beide het doel om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekmachine. Bij SEA (Google Adwords) kun je je toppositie kopen, maar bij SEO is meer specialistische kennis nodig om een hoge positie te bereiken in de gewone zoekresultaten. In dit artikel wordt aan de hand van 3 doelstellingen bekeken hoe zoekmachines optimalisatie door marketeers wordt toegepast.

Doelstelling 1: kosten reductie
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is in vergelijk met Google Adwords (SEA) goedkoop. Waar je bij Google Adwords per klik betaald, is dit bij zoekmachine optimalisatie niet het geval. Hier betaal je doorgaans een vast bedrag, onafhankelijk van het aantal klikken. Tevens is het bij SEA van belang dat je blijft adverteren, anders ben je niet meer zichtbaar in de zoekmachine. Dit in tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie. Hierbij zorgt het zoekmachine optimalisatie bedrijf er voor dat je hoog te vinden bent in de gewonen resultaten van de zoekmachine. Dit resultaat is langdurig. Als je stopt met SEO ben je niet ineens verdwenen uit de zoekresultaten. SEO is dus een effectieve manier om langdurig hoog gevonden te worden in de zoekmachine. In vergelijk met Google Adwords bespaar je geld, aangezien je daar per klik betaald en direct uit de resultaten verdwijnt als je ermee stopt.

Doelstelling 2: meer bezoekers, meer klanten
zoekmachine-optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie wordt vaak gezegd dat je website in de top van de zoekmachine wordt gebracht. Echter is dit niet een doel op zich. Het gaat er om dat meer mensen je website vinden in de zoekmachine resultaten, waardoor er meer mensen op je website klikken. Een hoge positie in de zoekmachine zorgt dus voor meer bezoekers op je website. Meer bezoekers kunnen uiteindelijk leiden tot meer klanten. Echter is het na het klikken in de zoekmachine wel van belang dat je een goede website hebt die zorgt voor conversie. Anders heb je niets aan alle bezoekers.

Doelstelling 3: branding
Mensen verwachten dat grote bedrijven en grote merken hoog in de zoekmachine staan. Ze gaan er van uit dat Google een selectie maakt en de meest relevante websites bovenaan laat zien. Dus als je bovenaan staat in Google met je website, kun je er van uit gaan dat veel mensen jou bedrijf zien als groot, bekend en belangrijk. Dit is uiteraard goed voor de branding van je bedrijf of product.

Wat kan SEO betekenen voor jouw bedrijf?
Zoekmachine optimalisatie is een goed marketing instrument om je online doelstellingen mee te behalen. Je kunt je bedrijf op de kaart zetten, meer bezoekers op je site krijgen en kosten besparen. Kortom, eigenlijk een must in je online marketing strategie.

>> Ja, ik wil zoekmachine optimalisatie toepassen op mijn website

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie