Huisstijl UT wel onderscheidend, maar niet sterk.

21 mei 2009 | In Marketingpsychologie | door

Per 1 september is de Universiteit Twente geen ‘ondernemende universiteit’ meer. Ze worden een universiteit die de nadruk legt op technologie, felle kleurtjes en een veelvoud aan bizarre vormen. In dit artikel krijg je een voorproefje van de nieuwe posters, collegekaart en nieuwsbrief van de Universiteit Twente.

Het nieuwe beeldmerk van de UT was al bekend in maart. Ondertussen heeft Studio Dumbar flink door gewerkt en toonde 19 mei de opzet van verschillende uitingen die binnen de nieuwe huisstijl passen. Deze keer zijn een poster, collegekaart en een nieuwsbrief getoond.

Volgens Studio Dumbar zijn alle regels voor het maken van een huisstijl overboord gegooid. ‘Een logo hoeft niet per se standaard linksboven op het briefpapier. Er is gebruik gemaakt van het ‘universum aan vormen’, waardoor iedereen mee kan in de nieuwe huisstijl zonder er als eenheidsworst uit te zien.’

Ik was erg benieuwd naar de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente en trof de volgende nieuwe uitingen aan op hun website.

Nieuwsbrief
Oeps, zat er een kind achter de computer? Waar zijn de mooie universele vormen gebleven? Dit vind ik meer gekrabbel van een kind. Ook de titel ‘ Nieuwsbrief Route’ 14 en huisstijl’ vind ik niet goed leesbaar. Maar echt, laat dit opnieuw ontwerpen. Mijn buurjongen van 9 kan dit nog mooier!

UT huisstijl nieuwsbrief

 
 UT nieuwsbrief

 

 
Poster

De veelvoud aan vormen en uitingen wordt al enigszins zichtbaar bij deze drie poster. De ‘universele vorm’ en de kleur is op elke poster anders. Het logo staat inderdaad niet linksboven. Maar waar staat het logo dan wel? Na lang zoeken zie ik links onder een (te) klein logo, niet goed zichtbaar op deze achtergrond. En de ‘kenmerkende’ punt in het beeldmerk is al helemaal niet meer zichtbaar. Beetje jammer. Persoonlijk vind ik de vormen en de grote foto van deze UT medewerkers erg afleiden van de boodschap van de poster. Welke overigens ook niet makkelijk leesbaar zijn. Zeker niet het gekleurde deel. Maar goed, aanpassingen kunnen nog gemaakt worden…

Universiteit Twente nieuwe huisstijl

Collegekaart
Vanaf volgend collegejaar ziet de collegekaart voor de studenten op de Universiteit Twente er als volgt uit:
Universiteit Twente collegekaart

Juist, toch het logo linksboven. Goede keus, lekker duidelijk. Ik zie wel een lijnenspel, maar niet echt een ‘universele vorm’. Het ontwerp vind ik een beetje kleurloos, zeker in vergelijk met de posters. Naar mijn gevoel past deze collegekaart nog niet tussen de andere uitingen die ik heb gezien.

Mijn conclusie
De UT is zeker vernieuwend met deze huisstijl. Ik ken geen andere universiteit die een huisstijl heeft die hier op lijkt. Dit doel is de bereikt. Echter vind ik de huisstijl niet sterk. De veelvoud aan vormen en kleuren maakt het voor mij niet tot een eenheid. Normaal creëer je bij een huisstijl een krachtig beeldmerk of een krachtige vorm die overal herkenbaar is. Echter is dit bij de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente niet het geval. Het beeldmerk is te ‘universeel’. De vormen zijn steeds anders. Kortom, niet herkenbaar.

Ik raad de UT sterk aan om de verschillende uitingen meer op elkaar af te stemmen. Gelukkig heeft de UT nog een aantal maanden om dit aan te passen…

Bron ontwerpen: http://www.utwente.nl/huisstijl 
Ontwerpen zijn gemaakt door Studio Dumbar

>> Bekijk de nieuwste ontwerpen van de huisstijl van de Universiteit Twente

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


5 reacties op “Huisstijl UT wel onderscheidend, maar niet sterk.

  1. Hi Maud!
    Je hebt groot gelijk. Eerlijk gezegd vind ik het pasje meer op een kinderpasje van een zwembad o.i.d. lijken, en niet op een collegekaart van de UT!
    Ik ben bang dat het “universum van vormen” niet echt een succes is, en dat ze gewoon bij de ouderwetse linkerbovenhoek moeten blijven ;)
    Liefs!

  2. Logo op de Collegekaart? Ik vindt dat het woordmerk “UNIVERSITEIT TWENTE.” moeilijk kunt speken van een logo. In veel gevallen valt het niet op omdat het woordmerk qua font en afmetingen vaak niet veel afwijkt van de rest van de tekst. Het oude logo was simpel en snel te herkennen.
    Wanneer ik nu en web pagina of drukwerk van de UT zie is het door het gebruik van steeds andere vormen moeilijk te herkennen als afkomstig van de UT.
    Op zich vind ik de nieuwe huisstijl niet lelijk, maar ze is niet herkenbaar voor het algemene publiek.
    En als het inderdaad waar is dat de nieuwe huisstijl meer dan 4 miljoen euro heeft gekost,
    dan denk ik dat dat geld beter besteed had kunnen worden. Voor dat geld kan je ook 10 studenten laten promoveren (dus 10 personen maal 4 jaar!).

  3. Je haalt steeds het woord ‘universeel’ naar voren, waarom? De huisstijl bestaat juist uit ‘universum aan vormen’, zoals je zelf geciteerd hebt. Een universum aan vormen is niet hetzelfde als iets dat universeel is of een universele vorm heeft.

  4. @ Martin
    Volgens van Dale: uni·ver·seel bn alles omvattend; algemeen

    Universeel slaat hier op 2 dingen:

    1. Dat de ontwerpen algemeen zijn. De vormen en het beeldmerk zijn niks zeggend, algemeen, zonder duidelijk statement.

    2. Het slaat ook op het lettertype dat gebruikt is voor het logo: “Universe Condensed”

  5. Als student Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente trek ik mij dit onderwerp vrij persoonlijk aan, en dat is ook de reden dat ik een artikel heb geschreven waarin ik de verschillende pijnpunten (zowel ontwerp als kostenperikelen) uiteenzet en becommentarieer.

    Dit artikel is te vinden op Spotlight Effect: http://bit.ly/1a9Ri7

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *