Statistieken: het grote voordeel van email marketing

26 maart 2009 | In Marketingpsychologie | door

Van een papieren nieuwsbrief weet u niet hoe goed deze wordt gelezen. Door over te schakelen op email marketing, oftewel een nieuwsbrief per mail, kunt u zien hoe de nieuwsbrief wordt gelezen. Met goede emailmarketing software kunt u ontzettend veel te weten te komen over de lezers van uw nieuwsbrief. Hieronder leest u welke statistieken u moet bekijken om te zien hoe succesvol uw nieuwsbrief is.

Afleverpercentage
Het afleverpercentage geeft aan welk percentage nieuwsbrieven wel is verstuurd, maar niet is ontvangen. Wanneer er veel nieuwsbrieven niet worden ontvangen moet u kijken hoe dit kan. Hierbij kunt u kijken naar het bounce percentage; het aantal niet afgeleverde nieuwsbrieven. Bij een hard bounce klopt het emailadres niet. Bij een soft bounce ligt het probleem bij de ontvanger. Bijvoorbeeld een volle inbox of een server die offline was.

Verbeter het afleverpercentage
U kunt uw afleverpercentage verhogen door de hard bounces te verwijderen. Oftewel, alle emailadressen die niet kloppen.

Open percentage
Het open percentage is het aantal geopende nieuwsbrieven ten opzichte van het aantal verzonden nieuwsbrieven. Dit percentage wordt gemeten door een mimi plaatje toe te voegen aan de mail. Wanneer de nieuwsbrief wordt geopend wordt het plaatje geladen. De emailmarketing software registreert dan dat de mail is geopend. Let op! Een geopende mail betekend niet een gelezen mail!

Verbeter het open percentage
Wanneer u een laag open percentage heeft kunt u gaan experimenteren met de onderwerpregel. Wanner een onderwerpregel van de mail niet voldoende aanspreekt zal de digitale nieuwsbrief ongeopend de prullenbak in verdwijnen. Zorg er daarom voor dat onderwerpregel een pakkende en uitnodigende tekst bevat.

Doorklik percentage
Het doorklik percentage geeft aan hoeveel mensen doorklikken in een mail. Hoe meer mensen doorklikken des te beter. Goede emailmarketing software registreert precies welke lezers doorgeklikt hebben op een bepaald onderwerp. U kunt dan bijvoorbeeld een selectieve groep extra informatie sturen over het onderwerp waarbij ze door hebben geklikt.

Verbeter het doorklik percentage
Hou er rekening meer dat lezers teksten scannen. Zorg er daarom voor dat de tekst die in de nieuwsbrief staan goed scanbaar is. Vermijd hierbij lange alinea’s. Schrijf juist korte teksten waarmee de interesse van de lezer wordt gewekt. Voor meer informatie kan de lezer dan doorklikken (naar uw website).

Emailmarketing software
Om de statistieken van een digitale nieuwsbrief te bekijken heeft u emailmarketing software nodig. Hiermee kunt u snel en overzichtelijk zien hoe goed uw nieuwsbrieven worden gelezen.

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *