Iedereen wordt beïnvloed door marketing!

5 januari 2009 | In Marketingpsychologie | door

De meeste mensen zeggen dat ze niet worden beïnvloed door marketing. Echter blijkt uit onderzoek dat deze mensen juist het meest beïnvloed worden door marketing uitingen!

marketing onderzoekOveral zie je reclame, advertenties of slogans. Veel uitingen vallen je niet meer bewust op omdat je ze al heel vaak hebt gezien. Als je mensen vraagt of ze beïnvloed worden door deze uitingen zeggen de meeste mensen dat dit niet het geval is. Echter blijkt uit onderzoek dat dit wél het geval is. Hieruit kun je concluderen dat beïnvloeding door marketing dus niet bewust gaat maar onbewust.

Voorbeeld
Een van de onderzoeken die deze conclusie ondersteunt is een onderzoek naar sterfelijkheid. In dit onderzoek werd de helft van de proefpersonen geconfronteerd met een logo van een bekend verzekeringsmerk. De andere helft kreeg dit logo niet te zien. Door te kijken naar dit logo werden allerlei associaties opgewekt bij de proefpersonen zoals ziektes, rampen, ongelukken en sterven. In dit onderzoek werd verder gekeken naar de associatie van sterfelijkheid. Want wat zou u doen als u op korte termijn zou sterven, naast het veelvuldig bezoeken van familie en vrienden? Juist, genieten en geld uitgeven aan dingen die u altijd nog had willen doen! Uit het onderzoek bleek opmerkelijk genoeg dat proefpersonen die naar het logo van de verzekeringsmaatschappij hadden gekeken de intentie hadden meer geld uit te geven dan proefpersonen die dit logo niet hadden gezien! Proefpersonen hadden zelf niet door dat de intentie om geld uit te geven was gestegen na het zien van het logo van de verzekering… Oftewel: het logo (een marketing uiting van de verzekering) had onbewust invloed gehad op de proefpersonen!

Dus let op: iedereen wordt beïnvloed door marketing. Als het niet bewust is, dan is het wel onbewust!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *