Verkooptip: laat klanten het product vasthouden

13 januari 2009 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Uit onderzoek blijkt dat mensen producten eerder kopen wanneer ze het product langer dan een paar seconden hebben vastgehouden. Ook zijn deze mensen bereid meer te betalen voor de spullen. Wat kun je hier als verkoper van leren? En hoe lang moeten de mensen het product van vasthouden voor dat het positief werkt op het aankoopgedrag?

Onderzoek
Aan de universiteiten van Ohio en Illinois hebben wetenschappers onderzocht welke invloed het vasthouden van een product heeft op het aankoopgedrag. De onderzoekers lieten als experiment 144 mensen een koffiebeker vasthouden. De helft moest de koffiebeker 10 seconden vasthouden, de andere helft 30 seconden. Hierna moesten de proefpersonen in een fictieve veiling bieden op dezelfde koffiebeker. Wat bleek? Proefpersonen die de beker 30 seconden vast hadden waren gemiddeld bereid 3,91 dollor te betalen voor de beker. Dit was veel meer dan de proefpersonen die de beker slechts 10 seconden had vastgehouden. Zij wilden gemiddeld slechts 2,44 dollar betalen.

Verkooptruc - product vasthoudenVerkoop advies
Naar aanleiding van het onderzoek kun je concluderen dat het langer vasthouden van een product positief is voor de verkoop. Ik raad verkopers dus aan om de klanten het product minimaal 30 seconden te laten vasthouden. Hoe langer mensen een product in hun handen hebben, hoe sterker ze er aan ‘gehecht’ raken om het vast te houden. Des te meer de klant gehecht is aan het product, hoe meer hij er voor wil betalen. Dus verkopers, geef het product aan de klant en laat hem het op zijn gemak bekijken!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie