Aanpassen aan sociale norm verklaard

15 januari 2009 | In (Online) beïnvloedingstechnieken | door

Mensen met een afwijkende mening zijn vaak geneigd hun antwoord aan te passen aan de sociale norm. Dit fenomeen is vaak onderzocht. Echter is nooit een goede verklaring gegeven waarom men zich aanpast. Nu is dit antwoord er wel.

Onderzoek
De Radboud Universiteit van Nijmegen heeft onderzoek gedaan naar de verklaring waarom mensen zich vaak aanpassen aan de sociale norm. Om dit te toetsen moesten proefpersonen pasfoto’s van onbekenden een cijfer geven voor aantrekkelijkheid.  Nadat iedereen zijn oordeel had gegeven verscheen op het beeldscherm het gemiddelde cijfer. Echter kwam de wetenschapper daarna terug bij de proefpersoon met een smoesje; er zou iets mis zijn gegaan met op opslaan van zijn cijfer. De wetenschappen verzocht de proefpersoon opnieuw het cijfer in te toetsen. Hiermee kon worden bekeken in hoeverre het eerst gegeven antwoord afwijkt van het tweede antwoord. Als de proefpersoon niet het zelfde antwoord in toetst geeft dit aan dat hij zich heeft laten beïnvloeden door het gemiddelde cijfer wat hij heeft gezien op het scherm. Wat bleek? Alle proefpersonen stelden hun cijfer bij naar aanleiding van het gemiddelde cijfer!

Sociale normVerklaring
De verklaring waarom mensen zich aanpassen aan de sociale norm werd gevonden op hersenscan, die tijdens het onderzoek werden gemaakt van de proefpersonen. Er werd een hersensignaal gestuurd op het moment dat men zich besefte dat hun beoordeling niet overeenkwam met het gemiddelde. Dit signaal kwam uit het gedeelte van de hersenen die normaal actief zijn bij het waarschuwen voor fouten. De hersenimpuls zorgt er voor dat mensen
hun gedrag bijna automatisch aanpassen aan de sociale norm.

Praktische toepassing
Hoe kun je de resultaten van dit onderzoek toepassen op het dagelijks leven? Denk bijvoorbeeld aan een hotel. Zij zouden het liefst zien dat gasten hun handdoek zouden hergebruiken. Dit is beter voor het milieu en scheelt het hotel in de kosten. Om dit te realiseren kan in de badkamer een kaartje worden opgehangen met de tekst “75% van de gasten hergebruikt hun handdoek”. Het gaat hierbij om het expliciet maken van de sociale norm. Wanneer deze norm duidelijk is zullen meer mensen zich aan deze norm houden.

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *