Hoe creëer ik vertrouwen in mijn webshop?

14 juli 2008 | In Marketingpsychologie | door

De kleine webshop heeft het niet makkelijk op internet. Ze hebben vaak weinig naamsbekendheid en hebben moeite om de bezoeker over te halen tot aankoop. Maar hoe kun je als kleine webshop meer vertrouwen creëren waardoor je wél die klant binnenhaalt?

Als onbekend bedrijf heb je nog geen staat van dienst opgebouwd met bijbehorend imago. Bezoekers aan je webshop zullen dus ter plekke een mening vormen over de betrouwbaarheid van de webshop. Dit gebeurt vaak onbewust en in enkele seconden. Ondanks de snelheid van dit proces is het wél te beïnvloeden. Bezoekers van een webshop kijken naar bepaalde elementen in de site bij hun beoordeling. De volgende factoren zijn o.a. van belang:

Lay-out: wat is de eerste indruk van de lay-out van de webshop?
Het is van belang om je aan een aantal basis regels te houden qua lay-out van de webshop.
Kenmerken van een betrouwbare lay-out zijn: een gestructureerd lineair bovengedeelte van de website, witruimtes als structureel element, een tekstgerichte inhoud, formeel geschreven teksten en gebruik van echte foto’s. Daarentegen zijn kenmerken van een onbetrouwbare lay-out: het gebruik van animaties en cartoons, informeel taalgebruik, het ‘random’ plaatsen van tekst en afbeeldingen, een ongestructureerd bovengedeelte van de site en ‘ongedefinieerde’ witruimtes.

Veiligheid: hoe wordt de transactie afgehandeld? Hoe is dan de data beveiligd?
Hoe meer inzicht een consument daarin heeft, des te hoger het vertrouwen in een goede transactie bij aankoop van een product in de webshop.Webshop keurmerk

Keurmerk: heeft de webshop een keurmerk voor veilig online winkelen?
De consument heeft meer vertrouwen in een webshop mét keurmerk dan in een webshop zonder keurmerk.

Foto-tekst congruentie: komt de afbeelding overeen met de tekstuele beschrijving van het product?
Het is van belang dat de beschrijving van het product overeenkomt met de afbeelding van het product. Wanneer dit niet het geval is zal dit het vertrouwen in de webshop verminderen.

Wat heeft geen invloed?
Ruil mogelijkheden: per webshop zijn er sterke verschillen in de mogelijkheid tot het ruilen of retourneren van het product. Dit heeft echter geen invloed op het vertrouwen wat de consument in de webshop heeft.

Tip

Wilt u vertrouwen met uw webshop uitstralen? Gebruik dan webshop software waarbij u niet beperkt wordt door de geringe mogelijkheden van het systeem. U kunt op verschillende plaatsen op internet gratis webshop software gebruiken, maar zo ziet het er ook uit! Goedkoop, massa-werk en een standaard lay-out. Dit kan uiteraard nooit uw bedoeling zijn! Daarom raad ik u aan degelijke webshop software te gebruiken. Uit eigen ervaring kan ik u de webshop software van Shopman aanraden. Deze webshop software zorgt er automatisch voor dat uw producten goed in Google te vinden zijn. Tevens kunnen experts een unieke, betrouwbare en doelgerichte lay-out voor u maken! U moet altijd goed onthouden dat u eerst zult moeten  investeren, maar dit werpt uiteindelijk zijn vruchten af!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *