[Boekrecensie]: de customer journey in kaart in 60 minuten – Bart van der Kooi

18 januari 2018 | In Boekrecensies | door

Customer journey is uitgeroepen tot jeukwoord van het jaar. Deze verkiezing geeft aan dat het vaak wordt gebuikt door marketing- en communicatiemensen. Ik kan dus sowieso de conclusie trekken dat Bart van der Kooi een boek(je) heeft geschreven over een populair onderwerp. Of anderen zich irriteren aan het woord customer journey maakt me eerlijk gezet geen fluit uit. Ik wil de vraag beantwoorden of dit boek de moeite waard is. Lees snel verder als je hier ook benieuwd naar bent.

Voor welke doelgroep is dit boek geschikt?

De ‘60 minuten’ boekreeks is geschikt voor ondernemers die basiskennissen willen opdoen over een specifiek marketingonderwerp. Er zijn al andere boekjes uitgebracht, o.a. over neuromarketing, schrijven voor SEO, e-mailmarketing en nog 20 anderen. Waar de andere boeken uit de reeks inzoomen op één specifiek onderdeel uit de marketing, kiest van der Kooi juist een helikopterview. Hij geeft je inzicht in de customer journey van begin tot eind.

Wat kan je van het boek verwachten?

Het boek neemt je mee langs verschillende fases van de customer journey. Kortom: welke stappen doorloopt een geïnteresseerde tot hij daadwerkelijk een klant is die zo enthousiast is dat hij je bedrijf bij anderen aanprijst. Van der Kooi beschrijft in zijn boek 10 verschillende fases.

1. customer journey visualLatente behoefte
  2. Concrete behoefte
  3. Oriëntatiefase
  4. Overwegingsfase
  5. Beslismoment
  6. Koopfase
  7. Leveringsfase
  8. Gebruiksfase
  9. Loyaliteitsfase
  10. Ambassadeursfase

Zoals je ziet zijn er al 5 fases vóórdat iemand klant wordt. En na aankoop heb je 4 fases om je nieuwe klant om te vormen tot een loyale klant die jou actief promoot.

Elke fase heeft zijn eigen hoofdstuk. Hierin legt van der Kooi uit hoe je de behoefte van je doelgroep achterhaalt. Hierna geeft hij manieren om klanten te werven én behouden. Als je hier eenmaal inzicht in hebt, dan kun je marketinguitingen, kanalen en middelen daarop aanpassen voor meer succes.

Wat vind ik van het boek?

boek customer journey bart van der kooi‘De customer journey’ van Bart van der Kooi heeft me positief verrast. Over eerder gelezen boeken uit de ’60 minuten’ reeks was ik minder te spreken.  Van der Kooi sprong er voor mij bovenuit omdat hij een fijne schrijfstijl heeft en zijn tips concreet zijn. Als je geïnspireerd raakt tijdens het lezen (de kans is groot), kun je morgen direct aan de slag om de klantreis van jouw doelgroep te verbeteren. Er wordt duidelijk uitgelegd hoe je achter de behoeftes van je doelgroep komt en welke tools en middelen je hiervoor kan gebruiken.

Ik kan me goed voorstellen dat een (startend) ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet. Je kan zoveel doen qua marketing. Waar moet je beginnen? De helikopterview in dit boek is erg prettig. Het geeft je overzicht en inzicht. En zelfs ik heb een aantal aandachtspunten opgeschreven om de customer journey van mijn (potentiële) klant te verbeteren, terwijl ik al dik 10 jaar werk als onlinemarketeer. Dit boek is dus exact wat een ondernemer nodig heeft om zijn marketingaanpak uit te denken.

Tags: , , , , ,