Boekrecensie ‘Lanceren kan je leren’ – Crabtree & Hulst

25 juli 2017 | In Boekrecensies | door

Leer je producten en diensten lanceren met een bewezen methode. Realiseer gegarandeerd meer klanten en omzet zónder gladde verkooppraatjes. Op de achterflap van het boek ‘Lanceren kan je leren’ doen Marjan Crabtree en Denise Hulst pittige beloftes over het resultaat van hun lanceermethode. Wat is mijn inschatting na het lezen van het boek: terechte beloftes of complete waanzin? Je lees het in deze boekrecensie.

In 11 stappen naar een succesvolle lancering

In het boek ‘Lanceren kan je leren’ krijg je stap voor stap inzicht wat nodig is voor een succesvolle online lancering. Je mailinglijst wordt de kern van je lanceerplan. In het boek wordt er vanuit gegaan dat je al een gevulde lijst hebt met geïnteresseerde mensen. In 11 vaste stappen realiseer je bij je mailingabonnees aandacht, nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij je (nieuwe) product.

10 koopprikkels voor meer succes

Crabtree en Hulst geven je heldere input voor het schrijven van de mailings die je tijdens een lanceerperiode verstuurt. Hierin maak je je abonnees langzaam gereed om jouw product te willen kopen. Niet door opdringerig te zijn, maar door in te spelen op het reptielenbrein. Het succes van je mails (en andere marketing) wordt namelijk bepaald door een aantal factoren die rechtstreeks inwerken op het reptielenbrein en iemand in de ‘koopmodus’ kunnen zetten.

In het boek worden 10 koopprikkels beschreven die invloed hebben op het reptielenbrein. Deze prikkels worden consistent toegepast in de mailings die je verstuurt in elke fase van het lanceringsproces. Uiteraard bestaan er meer koopprikkels dan de 10 die het boek benoemd (zo’n 200!), maar hiermee kun je in elk geval een goede start maken.

Duidelijke voorbeelden aan de hand van een case

De lanceermethode van 11 vaste stappen en de 10 koopprikkels worden toegelicht aan de hand van een case. Bij elke stap is een voorbeeldmailing geschreven waardoor je een idee krijgt hoe je het zelf kan aanpakken. Daarnaast wordt expliciet benoemd hoe en welke koopprikkels worden toegepast in de mail. Ik vind deze concreetheid een dikke plus van het boek, want het is ontzettend duidelijk hoe je zelf het geleerde in praktijk kan brengen.

Conclusie

Gaat de lanceermethode van Crabtree en Hulst je meer verkoop opleveren bij de lancering van een product? Eerlijk gezegd hangt het af van veel zaken, zoals de kwaliteit van je mailinglijst. Maar als je dat even buiten beschouwing laat vind ik het een duidelijke methode waarmee je gestructureerd werkt naar een productlancering. En toegegeven: deze heldere opbouw ontbreekt bij de meeste ondernemers voor ze een nieuw product online zetten. Ze zijn geneigd ‘even’ wat mailtjes hierover te sturen.

Eerlijk is eerlijk: een strakke opbouw die inspeelt op nieuwsgierigheid, (onbewuste) verlangens en persoonlijke aandacht werkt uitstekend. Het boek ‘lanceren kan je leren’ vind ik daarom een aanrader voor ondernemers die een succesvolle lancering op poten willen zetten voor hun (online)product of programma. Het zal je gegarandeerd meer omzet en klanten opleveren dan wanneer je van plan was domweg een mailtje te sturen over je nieuwe aanbod. En het vleugje neuromarketing met het inzetten van koopprikkels zal daar zeker aan bijdragen.

PS.
Officieel is het boek voor ‘ondernemende internetvrouwen die jeuk krijgen bij de gedachte aan verkopen en toch geld willen verdienen’. Maar mannen: laat je hierdoor niet afschrikken. Het is ook een goed boek voor jullie.

PS 2.
Laat je niet afleiden door het matige design van de kaft. Het ziet er niet professioneel uit, maar de inhoud is zeker de moeite waard.

P2 3.