Boekrecensie: “Overtuigen met neuromarketing” – Dion van der Vaart

12 juni 2017 | In Boekrecensies | door

Hoe kun je neuromarketing online gebruiken? Hoe maak je je digitale tools weergaloos aantrekkelijk? En ontdek hoe woorden en beelden ons brein bespelen en doe er je voordeel mee. Deze beloftes doet Dion van der Vaart op de achterflap van zijn boek. Kan hij het waarmaken tijdens zijn schrijfdebuut? Je leest het in mijn -altijd bloedeerlijke- recensie.

 

overtuigen met neuromarketing boekrecensie‘Overtuigen met neuromarketing – in 59 minuten’ is een compact boek uit de serie Digitale trends en tools in 60 minuten. Dit is mijn eerste boek uit de reeks en ik ben erg benieuwd. Ik houd wel van korte boeken met een hoge informatiedichtheid. We hebben het immers allemaal drukdrukdruk. Dus in korte tijd veel leren is helemaal mijn ding. Dus kom maar op!

Het voorwoord is van Roeland Dietvorst; een bekende naam in neuromarketingland. Mooi dat Dion hem heeft weten te strikken voor een korte introductie, want dat straalt allure uit. Zeker omdat Dion zelf nog maar kort in het vak zit, is dit een mooie opening van zijn boek.

Dion opent zijn boek met mierenneuken (sorry voor mijn woordgebruik) over term neuromarketing. Wat valt er wel onder en wat niet? Dion is van de strikte zienswijze, maar schrijft zijn boek over de brede (volgens hem foutieve) opvatting van veel marketeers. Okay… dat had wel wat korter gemogen. Zeker omdat het resultaat nog steeds is dat hij over neuromarketing gaat schrijven in de breedste zin van het woord.

Na deze verhandeling is het tijd voor tips, trics en tools. Toch?

De rest van het boek bevat zeker goede tips over het creëren van comfortabele content, compromisloze conversie en een creatieve customer journey. Vooral de passages waarin concrete voorbeelden worden gegeven zijn waardevol voor lezers. Hierdoor krijgen ze een goede indruk welke kleine aanpassingen in bijvoorbeeld tekst al kunnen zorgen voor meer resultaat.

 

Teksten moeten lekker leesbaar zijn. Toch Dion?

Dion besteedt een groot deel van zijn boek aan het onderwerp ‘comfortabele content’. Uit onderzoek blijkt namelijk dat makkelijk leesbare content positiever wordt ontvangen in ons brein. Hierdoor vinden we de content waardevoller en overtuigender.

dion van der vaartEr worden tips gedeeld om teksten lekker leesbaar te maken. Allemaal goed. En helemaal mee eens. Maar Dion… hoe zit het met de leesbaarheid van je eigen boek…? Mag ik het daar kort even over hebben? Ik heb namelijk het gevoel dat het duidelijker had gekund…

Ik citeer een passage uit het boek.

“Het ‘herkaderen’ van je content met een ‘connotatiebril’ kan de gevoelswaarde die aan een idee, voorstel or product kleeft totaal veranderen.”
Wait. What? Ik ben de weg kwijt.

 

Of wat denk je van deze?

“Richt je op de ideale norm. Zet de lezer in zijn of haar individuele kracht (onafhankelijk zelfconstruct). Blijf content pompen.”
Content pompen? Onafhankelijk zelfconstruct? Zijn er alinea’s of hele pagina’s weggevallen waarop dit uitgelegd had moeten worden? Ik kan het niet volgen…

 

 

Na het lezen van het boek ben ik niet bevredigd. Waarom niet?

Voor mij was de informatiedichtheid te laag. Ik had meer willen lezen over (recent) onderzoek. Veel tips hadden concreter gemogen. Het blijft te vaak vaag. In denk te vaak: ‘leuk, maar wat kan ik nu zelf doen?’.  Meer voorbeelden uit de praktijk had dit kunnen oplossen.

Al met al vond ik het een karig boek. Ik kan me voorstellen dat managers, de doelgroep van dit boek, snakken naar manieren en tools om gedrag van websitebezoekers te meten en verbeteren. Of tips die ze vanmiddag nog op hun site kunnen doorvoeren.

Nu weet de lezer niet waar hij concreet moet beginnen als hij neuromarketing wil gaan toepassen. En dat vind ik een gemiste kans.

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


3 reacties op “Boekrecensie: “Overtuigen met neuromarketing” – Dion van der Vaart

  1. Dank voor de heldere recensie. Ik heb dit boek al een paar keer in mijn winkelmandje bij Bol gelegd. En er weer uitgehaald. Nu weet ik zeker dat ik hem nog maar even op de plank laat liggen ;-). Dank!

  2. Goede en nuchtere boekrecensie en -beoordeling. Ik had de neiging om het boek te gaan bestellen. Heb het toch niet gedaan. Bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Juan Ettema

  3. Je verwoordt precies mijn gevoel na het lezen. Dion stipt heel veel waardevolle punten aan, maar maakt ze niet concreet en toepasbaar. Na afloop blijft het gevoel: ik moet er wat mee, maar weet nog steeds niet hoe precies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

GRATIS Turbotraining

Schrijven voor meer verkoop

Meer online bestellingen, klanten en offerteaanvragen behalen... En dat zonder grote investering van tijd of geld.

Wat zou het jou opleveren als je binnen 15 minuten een webtekst kan herschrijven voor meer verkoop?

Ik vertel je een aantal knallers van schrijftechnieken.

GRATIS turbotraining schrijven voor meer verkoop