Boekrecensie ‘Maak ze gek’- Aartjan van Erkel

1 september 2016 | In Boekrecensies | door

#OMGWTF #OMGWTF!!!! #OMGWTF!?!?!

OMG WTF: het is een ietwat jeugdige kreet voor die kerel op de cover van dit marketingboek. Of de oudere doelgroep weet waar OMG WTF voor staat vraag ik me af, maar ik denk niet dat iemand zich hierdoor laat tegenhouden omdat we allemaal met smart zaten te wachten op het nieuwe boek van bestsellerauteur Aartjan van Erkel. En eigenlijk past het wel in het geheel, want het boek heeft ook strip-achtige cover. Maak ze gek valt in elk geval op in de boekwinkel, en ook tussen het online aanbod marketing- en businessboeken. Wat wil je nog meer als auteur? Op nummer 1 staan in de managementboek top 100 misschien? Check die box maar af; Maak ze gek is de huidige leider in de lijst.

Anyway. Wat vond ik van het boek? Raad ik het aan en voor welke doelgroep?

In Maak ze gek legt online copywriter Aartjan van Erkel uit hoe ondernemers hun website kunnen aanpassen om belachelijk veel nieuwe klanten te trekken. Aartjan verleid ons tot het lezen van zijn boek door op de achterflap vragen te stellen die nieuwsgierigheid op wekken. Want hoe kan je je als ondernemer onderscheiden van concurrenten? Welke psychologische verkooptrucs kun je hiervoor gebruiken? Enneh… hoe behaal je eigenlijk meer omzet zonder je prijzen te verlagen? Allemaal vragen die je nieuwsgierig maken, maar geeft het boek ook bevredigende antwoorden?

maak ze gek aartjan van erkel

In hoofstukken zoals ‘Vlieg onder de bullshit radar’, ‘Laat je teksten bloeden’ en ‘Geef een belachelijk waardevol cadeau’ legt Aartjan stap voor stap uit hoe ondernemers meer klanten kunnen werven. Alles wordt zo helder en simpel beschreven dat je haast gaat denken dat het runnen van een succesvol eigen bedrijf appeltje-eitje is. Ik kan je verklappen dat de waarheid over het ondernemerschap iets anders is, maar met Aartjans tips wordt het een stukje makkelijker.

De kracht van Maak ze gek ligt in zijn eenvoud. Alle uitleg, voorbeelden, cases en inzichten uit onderzoek worden toegankelijk beschreven zodat echt iedereen het snapt. Ik ervaar dat Aartjan net zo lang doorgaat met uitleggen van een techniek tot hij zeker weet dat alle lezers de crux van het verhaal doorhebben. Ik vind het heel knap hoe hij dit voor elkaar krijgt zónder saai te worden.

In het boek word je aan de hand meegenomen en krijg je hulp bij het binnenhalen van meer klanten via je website. Maak ze gek is daarom zeker een aanrader voor ondernemers zonder noemenswaardige marketingachtergrond. Ze zullen veel inspiratie halen uit simpele methodes waarmee ze hun website en webteksten kunnen verbeteren.

De gemiddelde marketeer heeft natuurlijk een stuk meer voorkennis, maar zal zich zeker niet vervelen tijdens het lezen. Ook zij kunnen zeker een lijstje maken met technieken die ze zelf nog niet gebruiken (en zich dan voor de kop slaan dat ze er niet eerder aan hebben gedacht). Daarnaast daag ik de marketeer uit om eens aan te kruizen waar en op welke manier Aartjan zijn aanbevolen technieken zelf toepast in zijn boek. Ik kan je vast verklappen dat hij ze veelvuldig gebruikt. Is het andere lezers ook opgevallen?

» Lees meer boekresencies door Maud Ebbekink

Tags: , , ,