Boekrecensie: “100 things every designer needs to know about people” van Susan Weinschenk

7 september 2016 | In In de praktijk | Geen reacties

What makes them click?

Het is een vraag die steeds vaker opduikt in blogs en op de werkvloer. Om een goed antwoord te geven houden we ons steeds meer bezig met de psychologie achter design. En terecht als je het mij vraagt.

Als je weet hoe je doelgroep denkt en beslissingen maakt, kun je het design hierop aanpassen om ze hierin te ondersteunen. Dat was ook de gedachtegang van Susan Weinschenk toen ze het boek ‘100 things every designer needs to know about people’ schreef. Ik heb het voor je gelezen en ik sta op het punt om je te vertellen of je deze 100 dingen écht moet weten.

Dit boek uit 2011 is al een ‘oudje’, maar nog steeds waardevol

Het boek is ingedeeld in hoe mensen o.a. kijken, lezen, denken, aandacht verdelen, dingen herinneren en keuzes maken. Sinds de oertijd is hierin weinig veranderd, dus alle technieken uit het boek zijn ook van toepassing op onze huidige hersenprocessen.


Onder elk onderwerp worden zo’n 10 waardevolle lessen besproken.
Je leert bijvoorbeeld:

• Hoe filteren mensen informatie?
• Hoe maken mensen mentale modellen die hen helpen met keuzes maken?
• Hoe schrijf je teksten die blijven plakken in het brein van je doelgroep?
• Waarom maakt dopamine mensen verslaafd aan het zoeken van informatie?
• Naar welke tekenen van betrouwbaarheid zijn mensen altijd op zoek?

boek '100 things every designer needs to know about people' van Susan Weinschenk

De hoofdstukken zijn voorzien van toegankelijk beschreven wetenschappelijk onderzoek, talrijke voorbeelden en praktische tips om de kennis direct toe te passen. Deze opbouw zorgt voor een het broodnodige inzicht waarom je de tips écht in je designs moet gebruiken. En je hebt geluk: de hoofstukken zijn to the point, dus je vergaard in korte tijd heel veel informatie.

Al met al heeft Susan Weinschenk inderdaad een boek geschreven met daarin 100 zaken die elke designer zou moeten weten. Sterker nog; iedereen die zich met marketing bezighoudt zou deze kennis moeten hebben. Ik ben er 100% van overtuigd dat jouw werk als designer of marketeer meer resultaat gaat opleveren als je psychologische principes toepast in design en teksten.

Ik raad je zeker aan om dit boek te lezen

Het gaat je verhelderende inzichten opleveren waardoor jij beter in je vak gaat worden. Verras jezelf (en je baas) met de nieuwe psychologische technieken die jij toepast na het lezen van ‘100 things every designer needs to know about people’.

Tags:


Comments are closed.