Boekrecensie: “100 things every designer needs to know about people” van Susan Weinschenk

7 september 2016 | In Boekrecensies | door

What makes them click?

Het is een vraag die steeds vaker opduikt in blogs en op de werkvloer. Om een goed antwoord te geven houden we ons steeds meer bezig met de psychologie achter design. En terecht als je het mij vraagt.

Als je weet hoe je doelgroep denkt en beslissingen maakt, kun je het design hierop aanpassen om ze hierin te ondersteunen. Dat was ook de gedachtegang van Susan Weinschenk toen ze het boek ‘100 things every designer needs to know about people’ schreef.Ik heb het voor je gelezen en ik sta op het punt om je te vertellen of je deze 100 dingen écht moet weten.

 

Dit boek uit 2011 is al een ‘oudje’ maar nu net zo waardevol voor designers als 5 jaar geleden. Het boek is ingedeeld in hoe mensen o.a. kijken, lezen, denken, aandacht verdelen, dingen herinneren en keuzes maken. Sinds de oertijd is hierin weinig veranderd, dus alle technieken uit het boek zijn ook van toepassing op onze huidige hersenprocessen.
Onder elk onderwerp worden zo’n 10 waardevolle lessen besproken. Je leert bijvoorbeeld:

• Hoe filteren mensen informatie?
• Hoe maken mensen mentale modellen die hen helpen met keuzes maken?
• Hoe schrijf je teksten die blijven plakken in het brein van je doelgroep?
• Waarom maakt dopamine mensen verslaafd aan het zoeken van informatie?
• Naar welke tekenen van betrouwbaarheid zijn mensen altijd op zoek?

 

De hoofdstukken zijn voorzien van toegankelijk beschreven wetenschappelijk onderzoek, talrijke voorbeelden en praktische tips om de kennis direct toe te passen. Deze opbouw zorgt voor een het broodnodige inzicht waarom je de tips écht in je designs moet gebruiken. En je hebt geluk: de hoofstukken zijn to the point, dus je vergaard in korte tijd heel veel informatie.
boek '100 things every designer needs to know about people' van Susan Weinschenk
Al met al heeft Susan Weinschenk inderdaad een boek geschreven met daarin 100 zaken die elke designer zou moeten weten. Sterker nog; iedereen die zich met marketing bezighoudt zou deze kennis moeten hebben. Ik ben er 100% van overtuigd dat jouw werk als designer of marketeer meer resultaat gaat opleveren als je psychologische principes toepast in design en teksten.

 

Ik raad je dus zeker aan om dit boek te lezen, want het gaat je verhelderende inzichten opleveren waardoor jij beter in je vak gaat worden. Verras jezelf (en je baas) met de nieuwe psychologische technieken die jij toepast na het lezen van ‘100 things every designer needs to know about people’.

 

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


1 reactie op “Boekrecensie: “100 things every designer needs to know about people” van Susan Weinschenk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.