Waarom slimme marketeers A/B-testen gebruiken (en ‘best practices’ linke soep zijn)

26 februari 2015 | In Conversie-optimalisatie | door

Hoe vaak wordt een website ontworpen die gebaseerd is op ‘best practices’? Vaak. Misschien wel altijd. De redenatie is ook aantrekkelijk: als het bij andere succesvolle en bekende sites goed werkt, zal het bij ons ook werken. Dus als Bol.com een gele bestelbutton heeft, moet jij het dan ook doen? De gedachtegang is logisch, maar ik moet je voor het volgende waarschuwen.

Het is een verleidelijke gedachte om ‘best practices’ te gebruiken bij het ontwerpen en optimaliseren van een website. Het klinkt zelfs ontzettend slim. Jij kijkt naar andere succesvolle sites en kan het beste ervan verwerken in je eigen site. Toch is het ook ontzettend gevaarlijk. Je gaat er namelijk vanuit dat die andere site succesvol is, maar is dit wel écht zo? En ook al verkoopt die andere site als een dolle, dit zegt niet dat het werkt bij jouw websitebezoekers en product- en/of dienstenaanbod. Wanneer moet je dan wél en niet ‘best practices’ inzetten?

 

Wel of niet ‘best practices’ gebruiken op je site?

Als ik met een opdrachtgever om tafel zit geef ik concrete tips om zijn website te verbeteren. Dat is immers mijn vak. Ik kan zelfs urenlang doorgaan met vertellen van succesvolle conversie-aanpassingen op sites van andere opdrachtgevers, en wat hij daarvan kan leren. Maar ik zeg er ook altijd iets belangrijks bij.

 

Als een website niet gebruiksvriendelijk is moet je dit direct aanpakken. Logisch. Deze aanpassingen zijn inderdaad vaak gebaseerd op ‘best practices’, maar als het tijd is om de conversie-optimalisatie naar een hoger niveau te tillen wordt het inzetten van ‘best practices’ gevaarlijk.

 

Als je website op orde is (gebruiksvriendelijk, goede teksten, professionele uitstraling, enz.), kun je een stap verder gaan in het conversie-optimalisatietraject. Dan wordt het tijd om de puntjes op de i te zetten met het toepassen van persuasion technieken (zoals het ankereffect, loss aversion, schaarste, enz).

 

Bij het inzetten van persuasion technieken kun je niet blind vertrouwen op ‘best practices’. Of een techniek werkt, en welke toepassing de beste is, hangt af van talrijke factoren zoals doelgroep, aanbod, webdesign, kleurgebruik en producten. Het is heel belangrijk om je te beseffen:

 

“Als een persuasion techniek werkt op een andere site,
wil dat niet zeggen dat het ook een verkoophit op jouw website wordt.”

 

 

Get real: gebruik conversietesten (zoals A/B-testen)

Bij een conversietest maak je 2 (of meer) varianten van een webpagina om te onderzoeken welke versie meer conversie oplevert (bijvoorbeeld aankopen, offerteaanvragen, enz). Met speciale A/B-test software wordt bijgehouden hoeveel bezoekers over gaan tot conversie en welke variant van de webpagina hij heeft gezien.

 

 

Test verschillende toepassing van een persuasion techniek

Persuasion technieken kun je op talrijke manieren toepassen in je website. Bijvoorbeeld in tekst, afbeeldingen of design. Je kan/moet dus niet alleen de persuasion techniek zelf testen, maar ook verschillende toepassingsmogelijkheden ervan. Zelfs tussen de toepassingen kan het effect op de conversie onderling sterk verschillen.

Alleen met een conversietest (bijvoorbeeld een A/B-test) kun je met zekerheid vaststellen of een persuasion techniek en de specifieke toepassing ervan zorgt voor extra conversie op jouw site.

 

Voorbeeld
Stel je voor dat je schaarste als persuasion techniek wilt gaan gebruiken op je site, omdat je verwacht hiermee meer conversie te halen. De schaarste-techniek houdt in dat we meer geïnteresseerd zijn in producten die moeilijk verkrijgbaar zijn of op het punt staan om uitverkocht te raken.

 

“Marketeers gebruiken de schaarste-techniek met leuzen als:
OP=OP, tijdelijke actie, zolang de voorraad strekt, nog maar 2 producten op voorraad, enz.”

Van tevoren is het lastig inschatten welke toepassing van schaarste voor de meeste verkoop zorgt op jouw site. Daarom kun je met een A/B-test verschillende toepassingen testen en dit vergelijken met de huidige pagina zónder het gebruik van de schaarste techniek. Dan krijg je een eerlijk beeld van de meerwaarde van de schaarste-techniek op jouw verkoop.

Een conversietest met twee toepassingen van schaarste zou er als volgt uit kunnen zien:

 

 

schaarste persuasion techniek

 

Moet je niet langer naar goeroes luisteren?

Heeft het überhaupt zin om marketing(psychologie)boeken en blogs te lezen van vakmensen als je toch alles moet testen? Ja, is daarop mijn antwoord. Blijf lezen en blijf inspiratie opdoen. Cases van anderen kunnen jouw aanmoedigen om ook een dergelijke test op jouw site te doen. Maar maak er geen één op één kopie van. Kijk wel kritisch of een zo’n toepassing ook geschikt is voor jouw product, website en doelgroep. Gebruik inzichten en verhalen van vakgenoten als inspiratiebron, maar doe conversietesten welke je passend maakt voor jouw site.

 

Conclusie

‘Best practices’, cases en adviezen van vakidioten kunnen dienen als een startpunt om de conversie van je website te analyseren. Laat je inspireren om het gebruiksgemak van de site te verbeteren en de puntjes op de i te zetten met persuasion technieken en conversietesten.

 

 

Psssst. Inspiratie opdoen?

Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij de geheimen van online persuasion technieken om je webdesign, site of shop effectiever en winstgevender te maken. Ik bied je:

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van (wetenschappelijk) onderzoek, cases en eigen ervaring.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


2 reacties op “Waarom slimme marketeers A/B-testen gebruiken (en ‘best practices’ linke soep zijn)

  1. Goed verhaal, maar of één en ander interessant is om mee aan de slag te gaan hangt af van een factor die niet wordt genoemd: bezoekersaantallen. Veel mkb websites trekken niet meer dan een handvol bezoekers per dag. Daar kun je wel een test op loslaten, maar uit de resultaten daarvan kun je geen conclusies trekken. Het wordt dan een investering (dit is iets wat bijna iedereen toch het beste aan een specialist kan overlaten) die niet makkelijk terug verdiend gaat worden.

  2. Het klopt helemaal wat je zegt Jan. Conversietesten vereisen doorgaans een (flink) aantal websitebezoekers, daar ben ik het mee eens. In een ander artikel ben ik hier al op in gegaan, daarom viel het buiten de focus van dit artikel.

    Maar lees vooral ook eens mijn artikel:
    “5 tips om conversietesten te doen op sites met weinig bezoeken en conversie” » http://www.consumpsy.nl/blog/2014/conversietes-weinig-bezoeken-conversie/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

GRATIS Turbotraining

Schrijven voor meer verkoop

Meer online bestellingen, klanten en offerteaanvragen behalen... En dat zonder grote investering van tijd of geld.

Wat zou het jou opleveren als je binnen 15 minuten een webtekst kan herschrijven voor meer verkoop?

Ik vertel je een aantal knallers van schrijftechnieken.

GRATIS turbotraining schrijven voor meer verkoop