Conversie-optimalisatie: hoe bepaal je verbeterpunten op een webpagina?

28 oktober 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Als je online wilt groeien is een goede website cruciaal. Maar wat moet je doen als je een mooie site hebt, maar deze onvoldoende leidt tot nieuwe bestellingen? Dan komt al snel conversie-optimalisatie in beeld, maar wat kun je zélf doen voordat je een expert inhuurt? Ik geef je een aantal tips om je website te analyseren op verbeterpunten.

 

Wat mankeert jouw website?

Als je website onvoldoende klanten, opdrachten of bestellingen oplevert is het hoog tijd om er serieus mee aan de slag te gaan. Wanneer je weet WELKE pagina’s niet goed scoren, dan kun je vaststellen WAT het probleem is. Het vaststellen van deze webpagina’s is op zichzelf al een blog waard, maar in dit artikel wil ik vooral ingaan op het tweede deel: hoe stel je de verbeterpunten vast? Hiervoor kun je natuurlijk een conversie-optimalisatie expert inhuren zoals ikzelf, maar je kan ook zelf ‘low hanging fruit’ opsporen op je site dankzij de onderstaande tips.

 
Er zijn vijf criteria waaraan een pagina moet voldoen:

  1. Relevantie:
    website checkVoldoet de pagina aan de verwachtingen van websitebezoekers? Zowel qua inhoud als webdesign? En op welke manier kun je nog beter aan de verwachtingen voldoen?
  2. Eenduidig:
    Is de content en het aanbod op de pagina duidelijk? Of kan de (product)presentatie beter? En is het aanbod nog simpeler weer te geven?
  3. Waarde:
    Wordt de toegevoegde waarde van je product of dienst benadrukt? Voelt de websitebezoeker de aandrang om het te willen kopen? Of kunnen bezoekers nog beter gemotiveerd worden?
  4. Frictie:
    Staan er onduidelijkheden of tegenstrijdige informatie op de pagina? Hoe kan je de twijfel van bezoekers wegnemen (of verminderen)? Is het duidelijk wat er gebeurt als de bezoeker op het aanbod ingaat?
  5. Afleiding:
    Zijn er elementen (visueel of content) op de pagina die bezoekers afleiden van het hoofddoel? Wat wordt op de pagina weergegeven wat niet bijdraagt aan de motivatie om tot conversie over te gaan?

 

 

Meer online succes

Word je toch een beetje onrustig van de bovenstaande vragen? Of vind je het moeilijk om er een antwoord op te formuleren? Dan is het misschien toch verstandiger om een conversie-optimalisatie specialist, zoals mijzelf, in te schakelen. Je hele site wordt dan doorgelicht. Eerst wordt vastgesteld welke problemen zorgen voor (te) weinig verkoop, en daarna wordt bepaald hoe het opgelost kan worden.

Wil jij je site door mij laten analyseren? Stuur me dan een mailtje of bel (06 8010 5554) om te overleggen hoe we je website gaan verbeteren en je online omzet laten groeien.

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie