4 killers van persuasion technieken voor copywriting die ik járen geleden al had willen kennen

9 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Het is verdomd moeilijk om pakkende teksten te schrijven. Zeker als schrijven niet je vak is, zoals voor mij. Je kan jezelf dwingen om wekelijks je schrijfvaardigheden te gaan ontplooien door veel te gaan schrijven. Dit kost je veel tijd en levert niet altijd wat op. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om je teksten overtuigender en krachtiger te maken: persuasion technieken. Soms kun je met een kleine aanpassing al veel bereiken. Hier kwam ik door het domweg te doen en te testen op mijn eigen site en veel kennis op te doen over consumentenpsychologie. In dit blog deel ik vier tips hoe je meer resultaat kan behalen dankzij betere webteksten.

 

1.     Geef een reden, omdat….

Ken je de krachtige werking van het woord ‘omdat’ al? Herhaaldelijk is uit onderzoek gebleken dat ‘omdat’ sterke persuasieve waarde heeft.  En ja, hierbij gaat het specifiek om het woordje ‘omdat’. Ondanks dat in de Nederlandse taal de betekenis van de voegwoorden ‘want’ en ‘omdat’ nagenoeg gelijk is, ervaart ons brein dat heel anders. Bij het gebruik van ‘want’ ziet ons brein een subjectief verband, dus dat er een mening wordt weergegeven. Bij het gebruik van ‘omdat’ ervaart ons brein een oorzakelijk verband en dat er dus een feit wordt weergegeven. Kies in webteksten bewust voor het woord ‘omdat’ in plaats van ‘want’,  omdat je hiermee je tekst op een subtiele wijze veel persuasiever maakt.

copywriting want vs omdat

 

2.     Storytelling

Ons brein is verliefd op verhalen. Dit komt door de manier waarop ons brein werkt. Een verhaal is voor onze hersenen namelijk makkelijker behapbaar en een logische manier om informatie te verwerken. Ons leven bestaat immers ook uit een hele reeks verhalen. We zijn dus gewend om informatie in verhaalvorm te verwerken. De kracht van storytelling is zelfs zo sterk dat we informatie beter onthouden als het in verhaalvorm is gegoten. Zelfs als het complexe informatie is.

Als je het moeilijk vindt om storytelling toe te passen in je webteksten kijk dan eens naar voorbeelden van bekende merken, omdat ze allemaal aan storytelling doen. Denk maar eens aan een AXE-reclame waarin een man wordt belaagd door massa’s vrouwen nadat hij AXE gebruikt. Of al die autocommercials die het verhaal vertellen dat je sexy, stoer of wat dan ook wordt van rijden in hun auto.

Bepaal wat een geschikt verhaal is voor jouw product, dienst of bedrijf. Je zal zien dat bezoekers van je site veel beter onthouden wie je bent en wat je doet als je storytelling gebruikt. En ik geef direct toe dat het rete-moeilijk is. Ik ben ook nog steeds bezig met het ontdekken hoe ik beter gebruik kan maken van storytelling om mijn bedrijf ConsumPsy beter onder de aandacht te brengen.

storytelling

 

 

3.     Gebruik verliestaal i.p.v. winsttaal

Onbewust zijn we allemaal geneigd om (mogelijk) verlies te voorkomen. Dit is vele malen sterker dan onze drang om winst te behalen. Dit wordt ook wel loss aversion genoemd. Deze breinkennis kun je inzetten om bezoekers te motiveren om in actie te komen.

Bij winsttaal wordt de nadruk gelegd op hetgeen wat er te halen valt voor de bezoekers (de winst). Daarentegen leg je bij verliestaal de nadruk op wat de bezoeker misloopt als hij niet tot actie overgaat. Dit is veel effectiever, omdat je het breinprincipe loss aversions inzet.

Laat je inspireren door de onderstaande voorbeelden van verliestaal.

  • “Mis onze exclusieve acties voor abonnees niet. Schrijf je in voor onze mailing.”
  • “Loop niet langer omzet mis. Start vandaag nog met de training ‘Master Online Overtuigen’.”
  • “Voorkom dat je deze copywriting fouten maakt, lees dit artikel!”

Let op! Als je verliestaal gebruikt is het van cruciaal belang dat je altijd een bijpassende oplossing biedt. Het heeft geen zin om mensen bang te maken om ze daarna niet weten hoe ze het potentiële verlies kunnen voorkomen. Ten slotte is het belangrijk dat je niet de hele tekst in verliestaal schrijft, maar zorg er voor dat je dit op cruciale plaatsen in de tekst toepast. Gebruik het doelbewust en selectief om bezoekers tot actie aan te sporen, bijvoorbeeld vlak boven een offerteformulier of boven het aanmeldformulier voor je mailing.

loss aversion

 

 

4.     Gebruik sociale bewijskracht

Het weergeven van gedrag van anderen is ook een krachtig middel. Zeker wanneer een websitebezoeker enigszins onzeker is kijkt hij naar gedrag van anderen. Als je weergeeft welk gewenste gedrag andere bezoekers hebben verricht, stuurt dit onzekere bezoekers dezelfde richting op. Je kan bijvoorbeeld laten zien hoeveel offerte al zijn aangevraagd, hoeveel tevreden opdrachtgevers je hebt of hoeveel bezoekers een blogartikel delen.

Let goed op bij het verwerken van sociale bewijskracht, omdat het ook tegen je kan werken. Zorg er altijd voor dat je gewenst gedrag van anderen inzichtelijk maakt en niet per ongeluk ongewenst gedrag toont. In het laatste geval zullen onzekere bezoekers ook het gedrag vertonen wat je niet wilt! Even opletten dus.

sociale bewijskracht

 

Tot slot

Ik had gewild dat ik deze vier tips al járen geleden kende, omdat het webteksten zoveel persuasiever maakt. Ik hoop dat het toepassen van de bovenstaande persausion technieken jouw net zoveel gaat opleveren als mij: meer gedeelde artikelen, meer offerteaanvragen, meer online omzet en natuurlijk een betere en betrouwbare uitstraling.

 

 

 

Psssst.
Wil meer leren over persuasion technieken in copywritng?

Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij de geheimen van online persausion technieken om je site of shop effectiever en winstgevender te maken. Ik bied je:

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van cases en (neuromarketing) onderzoek.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , , , ,


2 reacties op “4 killers van persuasion technieken voor copywriting die ik járen geleden al had willen kennen

  1. Ha,

    ik heb een vraag over verliestaal. Ik heb juist altijd geleerd dat als je iemand wilt overtuigen je het woord “Niet” moet vermijden. Bij verliestaal kun je bijna niet zonder. Wat is jouw visie hierop?

  2. @gerdy hier heb je inderdaad de spijker op de kop geslagen. Geen antwoord ook zie ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right