5 geheimen van succesvolle A/B-testen (die jij ook moet kennen)

6 mei 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Niemand houdt ervan om te falen. Toch gebeurt het iedereen die conversietesten uitvoert op een website. Zelfs wereldberoemde conversie-experts produceren met regelmaat testen waaruit geen conversiestijging blijkt. Het is dus logisch dat jou dit ook overkomt. Om dit aantal te verkleinen deel ik in dit artikel vijf geheimen die jou hoog converterende A/B-testen gaan opleveren.

 

1. Geen conversietest zonder hypothese

Begin met het opstellen van een testhypothese. Deze stap is noodzakelijk om tot goede A/B-testen te komen. In de hypothese voorwoord je wat het conversieprobleem is dat je wilt oplossen, wat je moet doen om het te verhelpen en hoe je bepaalt of de test een succes was. Je bepaalt als het ware hoe je van een conversieprobleem een conversiekans maakt.

Door van tevoren een hypothese op te stellen, ben je genoodzaakt goed te denken over wáárom je een conversietest wilt uitvoeren en hoe je het beste je doel kunt behalen. Je test dan niet zomaar elementen op je pagina op zoek naar die conversieverbetering, maar je bent doelgericht bezig. Hierdoor neemt je kans  op een hoog converterende A/B-test gigantisch toe.

lab research

 

2. Start met pagina’s dichtbij de conversie

Veel marketeers en ondernemers die starten met conversietesten hebben de neiging om als eerste de homepagina te testen. Zij zien dit als de belangrijkste pagina van hun website; het is immers de entree. Toch is het slimmer om niet te starten met het uitvoeren van conversietesten op je homepagina, omdat dit niet vaak tot een rechtstreekse conversiestijging leidt.

Je kan het beste starten op een webpagina (of paginasoort) die dichtbij de daadwerkelijke conversie ligt. Bij een webshop is dit het bestelproces of de productpagina. Voor een lead-georiënteerd bedrijf kan dit bijvoorbeeld de contactpagina zijn.  Als je daarop een A/B-test draait zal je veel vaker een sterk effect zien op je conversiepercentage; je kan immers rechtstreeks beïnvloeden of een bezoeker op de bestelknop klikt of een offerteaanvraag verstuurt.

 

 

3. Kleine verschillen, kleiner effect

groot klein contrast

Een kleine, subtiele aanpassing in een design of tekst kan natuurlijk een conversieverhoging bewerkstelligen. Maar besef je wel goed dat een kleine aanpassingen hoogstwaarschijnlijk geen ontzettend grote conversiestijging zal veroorzaken.

Als je op zoek bent naar een conversieklapper (en wie is dat nou niet), test dan eens een variant die sterk afwijkt van de huidige situatie. Hoe groter het verschil, des te groter het potentieel om een conversieknaller te produceren.

 

 

4. Leer van testen die géén hogere conversie oplevert

Conversietesten uit het verleden geven je veel inzicht in je websitebezoekers. Welke A/B-testen waren succesvol en welke niet? Zoek naar de onderliggende beweegredenen van bezoekers. Leer ervan wat wel werkt en niet werkt bij jouw websitebezoekers op jouw site.

Hoe langer je conversietesten uitvoert des te beter kun je het gedrag van websitebezoekers inschatten. Je weet hierdoor wat niet de moeite waard is om te testen, maar je kan ook tot betere hypotheses komen. Laat je dus niet ontmoedigen door een reeks conversietesten waarmee je geen conversiestijging behaalt. Je weet nu: de aanhouder wint omdat je steeds beter kan focussen op wat wél werkt.

» Lees ook het artikel
‘3 redenen waarom een conversietest zonder winnaar niet mislukt is’

 

5. Focus, focus, focus

doelgerichtDe meeste webpagina’s vertellen de bezoeker van alles en nog wat. De homepagina en landingpagina’s zijn vaak een plaats waarop zoveel mogelijk informatie wordt geplaatst in de hoop dat er iets nuttigs bijzit voor de bezoeker waarop hij doorklikt. Dit format zorgt echter voor grote problemen. Door veel keuzes te geven ontstaat juist keuzestress bij bezoekers. Psychologisch leidt dit ertoe dat bezoekers verlammen en helemaal geen keuze maken, maar de pagina verlaten.

Zorg ervoor dat op elke pagina die je test een duidelijke focus aanbrengt. Er is veel conversiestijging te behalen door alle ronddwarrelende troep en afleiding te verwijderen. Elke pagina moet één focus hebben en een bijpassende call-to-action die aanzet tot actie. Met deze aanpassing maak je van de pagina een conversiebeest.

Tot slot

Denk bij het ontwikkelen van nieuwe A/B-testen eens aan deze vijf geheimen van een hoog converterende A/B-test. Ik weet zeker dat jij je collega’s gaat verbazen met prachtige resultaten.  Veel plezier met het uitvoeren van de nieuwe conversietesten en vergeet vooral niet met de eer te gaan strijken. Jij bent namelijk op de goede weg om de conversieheld van jouw organisatie te worden!

 

 

P.S. Wil je weten hoe jouw website beter kan?

Elke dag maken wij websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens onze online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve technieken.

  • Eerste en enige Nederlandstalige training in conversiepsychologie.
  • Tips op basis van feiten en (eigen) onderzoek.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training Master Online Overtuigen). Ten slotte lever ik regelmatig bijdrages aan artikelen over consumentenpsychologie en consumentengedrag in tijdschriften, kranten, tv- en radio programma’s.

Tags: , , , , , , ,


2 reacties op “5 geheimen van succesvolle A/B-testen (die jij ook moet kennen)

  1. Pingback: Waarom jouw website geen conversie oplevert

  2. Pingback: Hoe Haal Je Meer Omzet Uit Je Website? | Letterzaken BlogLetterzaken Apeldoorn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

GRATIS Turbotraining

Schrijven voor meer verkoop

Meer online bestellingen, klanten en offerteaanvragen behalen... En dat zonder grote investering van tijd of geld.

Wat zou het jou opleveren als je binnen 15 minuten een webtekst kan herschrijven voor meer verkoop?

Ik vertel je een aantal knallers van schrijftechnieken.

GRATIS turbotraining schrijven voor meer verkoop