Boekrecensie: Digitale verleiding – Maurits Kaptein

23 januari 2013 | In In de praktijk | Geen reacties

Alles wat je online doet laat een spoor na. Je klikgedrag wordt omgezet tot een persoonlijk beïnvloedingsprofiel. Dit is wat Maurits Kaptein stelt in zijn boek ‘Digitale verleiding: hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op z’n kop zetten’. Wat zijn beïnvloedingsprofielen en wat doen marketeers hiermee? Je leest het in Kapteins boek én in deze recensie.

Maurits Kaptein is een wetenschapper en ondernemer. Hij promoveerde cum laude aan de TU Eindhoven en Standford University met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen. In zijn boek deelt hij zijn onderzoek op een toegankelijke manier.

Digitale verleiding, Kaptein

Online de voorkeuren van shoppers bijhouden

Waarom is een webshop blij als 5 procent van de bezoekers daadwerkelijk een aankoop doet? Een normale boekhandel haalt gemakkelijk zo’n 25 procent. Wat mist een winkel op internet dat een traditionele winkel wel heeft? Het antwoord is vrij eenvoudig: een verkoper kan inspelen op individuele voorkeuren en behoeften. Maar daarmee is niet alles gezegd: want waarom zou je de kwaliteiten van een topverkoper niet kunnen vertalen naar een slimme online techniek die óók inspeelt op de persoonlijke voorkeuren en behoeften van webshopbezoekers? Deze uitdaging vormde de basis voor het onderzoek van Maurits Kaptein.

Het onderzoek

Excuseer me alvast voor mijn lompheid, want ik sla veel goed en boeiend onderzoek over om snel bij de kern van het verhaal te komen. De rest moeten jullie maar lezen in het boek 😉 De onderzoeken gaan over het toepassen van effectief bewezen beïnvloedingstechnieken in gemedieerde communicatie (o.a. internet).

Een hoofdrol is weggelegd voor de 6 principes van Cialdini, met name schaarste, autoriteit en sociale bewijskracht door hun eenvoudige toepassing op internet en in gemedieerde communicatie. Uit Kapteins onderzoek bleek dat deze drie beïnvloedingstechnieken sowieso effectiever zijn om een doel behalen, dan wanneer de technieken niet worden ingezet (wat geen nieuws is). Er zijn echter wat haken en ogen hieraan verbonden (wat wél nieuw is).

Verschillen in effectiviteit van beïnvloeding

De principes van Cialdini zijn niet voor iedereen effectief. Iedereen wordt onbewust meer of minder beïnvloed door de beïnvloedingsprincipes, maar niet iedereen is gelijk. Ook al zijn de principes op groepsniveau effectief, op individueel niveau kan een principe zelfs een negatief effect hebben. De beste manier van beïnvloeden is dus op individueel niveau, net zoals een verkoper in bijvoorbeeld een elektronicazaak doet. Hij tast af voor welk principe je gevoelig voor bent: een populair product, een bekend merk of een tijdelijke actie. En daar komen de individuele beïnvloedingsprofielen in beeld, want dat aftasten kan ook op internet.

Beïnvloedingsprofielen inzetten

Een beïnvloedingsprofiel beschrijft voor alle principes van beïnvloeding hoe een individu daarop reageert. Online kan dit worden vastgesteld door klikgedrag bij te houden. Door te kijken welke principes worden gebruikt in de elementen waarop een websitebezoeker klikt, kan een individueel beïnvloedingsprofiel worden samengesteld. Dit stelt de website in staat om informatie aan te passen om zo verleidelijk mogelijk te zijn voor de websitebezoeker; alles wordt aangepast naar het beïnvloedingsprincipe waarvoor deze bezoeker het meest vatbaar is.

Wat vind ik van het boek Digitale verleiding?

Door mijn hoge mate van voorkennis waren de eerste zes hoofdstukken van het boek weinig vernieuwd. Dit wist ik van de voren, maar dat heeft me er niet van weerhouden Digitale Verleiding te kopen. Waar het namelijk allemaal om draait, voor mij, zijn de hoofdstukken 7 t/m 9. Daar wordt het echt boeiend en vernieuwend. In deze hoofdstukken wordt informatie gedeeld die bij mij tot inspiratie en een aangescherpte visie leidde.

In korte tijd zijn een groot aantal post-its volgekrabbeld met ideeën voor conversie-onderzoek voor mijn opdrachtgevers. Niet omdat er per se zoveel concrete en praktische tips in het boek staan, maar wel omdat het bij mij een gedachtestroom op gang bracht voor andere, nieuwe implementaties van Kapteins onderzoek. Dus ook al was het aantal hoofdstukken waarin voor mij nieuwe informatie stond beperkt, toch ben ik geprikkeld om online beïnvloeding anders te bekijken. En dat is waar een goed boek om draait: het moet inspireren.

Ons interview met Maurits Kaptein

Wil je meer weten over het toepassen van beïnvloedingsprofielen op je eigen site? Kijk dan het interview wat Jorik Heins (ConsumPsy) had met Maurits Kaptein.
» Interview met Maurits Kaptein