Minpunten in de PLUS reclame

24 februari 2012 | In Marketingpsychologie | door

De reclame jongens van PLUS supermarkt hebben een leuke slogan gevonden bij hun naam, PLUS staat namelijk voor meer: in een rekensom komt er met een + namelijk iets bij. Daaruit volgt de slogan “PLUS geeft meer”. Leuk bedacht, maar uitermate slecht doorgevoerd. Want als je de reclames van PLUS ziet, dan krijg je juist het tegenovergestelde beeld. PLUS geeft minder.

plus reclameHet begon allemaal in een reclame waarbij een tengere blonde PLUSmedewerkster kinderspeeltjes promoot die PLUS bij de boodschappen weggeeft. De medewerkster laat de speeltjes zien aan een klein meisje en zegt “Hier, mag je hebben”, waarop ze vervolgt ”bij 10 euro aan boodschappen”. Waarna je het kleine meisje teleurgesteld ziet weglopen.

Practice what you preach
Plus geeft iets weg. Daar stellen ze echter een voorwaarde aan! En die voorwaarde is blijkbaar zo onvriendelijk dat de mensen er teleurgesteld bij weglopen.

Misschien heel grappig bedacht, maar geheel niet de boodschap die je in duur ingekochte reclameseconden wilt overbrengen. En het werkt averechts op de profilering. PLUS geeft namelijk niet ‘meer’, PLUS wil alleen geven als jij daarvoor een flinke tegenprestatie levert!

Nu kan je een keer de plank mis slaan. Maar helaas zag ik dat PLUS een opvolging heeft gemaakt waarbij vers geperst sinaasappelsap aan hetzelfde meisje wordt aangeboden. “Mag je hebben, voor maar 1,99”, waarna het meisje het aanbod afslaat en wederom wegloopt. Check hieronder de reclame.

Het reclame bureau van PLUS heet toepasselijk: Leukwerkt. Of de reclame leuk is moet je zelf beoordelen, maar ze werken in elk geval averechts in het overbrengen van de “geeft meer” boodschap. De slogan PLUS geeft minder vind ik meer passend!

Over de auteur

Jorik Heins is marketingspecialist en oprichter van internetmarketing bureau FORRESULT en ConsumPsy. Hij heeft een onvermoeibare passie voor internetmarketing. Hij zet zijn kennis over marketingpsychologie doelgericht in om marketinguitingen te verbeteren.

Tags: ,


5 reacties op “Minpunten in de PLUS reclame

  1. Leuk artikel Jorik. Je hebt helemaal gelijk.

    Ook zijn de medewerkers van de PLUS niet zoals je zou mogen verwachten. Door de winkel racen in een winkelwagentje, (onbreekbare) glazen kapot laten vallen en weinig bezig met hun daadwerkelijke werk (vakken vullen en klanten helpen).

    Als het aan mij ligt zou deze campagne snel van de buis verdwijnen, voordat PPLUS met een negatief imago opgezadeld zit dankzij de ‘humoristische’ reclame. Of is het al te laat….?

  2. Dat was mij nou ook opgevallen!

    Daarbij vind is een kind teleurstellen door eigen lompheid niet grappig.

  3. Goed inzicht Jorik.

    Nieuwe reclame van C1000 is ook niet alles: ‘slim bezig’ en dan iemand laten zien die te hard rijdt (127) en daar mee weg komt bij politie door er een lachtertje van te maken….

  4. de vorige medewerkers waren een veel leuker team in de reclame van Plus

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *