Boekrecensie: The Buying Brain

28 oktober 2011 | In Boekrecensies | door

Maar liefst 95% van onze beslissingen wordt onbewust genomen. Marketeers worden zich er steeds vaker bewust van hoe belangrijk het is hoe deze onbewuste processen werken. Met neuromarketing, een tak die steeds invloedrijker wordt, kunnen wetenschappers letterlijk het brein in kijken. Hoe deze wetenschap in elkaar zit, maar vooral hoe je de met neuromarketing verkregen inzichten als marketeer gebruikt, dat wordt besproken in ‘The Buying Brain’, een boek van Dr. Akash Pradeep, eigenaar van Neurofocus, het grootste neuromarketingbureau ter wereld.

Onze hersenen hebben een primair doel: voortplanting
De ontwikkeling van het moderne brein begon zo’n 100.000 jaar geleden. Pradeep beschrijft hoe de mens zich in een zeer gevaarlijke tijd begon te onderscheiden om zijn overlevingskans te vergroten. Zo ontwikkelden we fijne handbewegingen om tools te gebruiken, betere spraak en sociale vaardigheden. Ook begon de mens rechtop te lopen. Dit alles werd mogelijk gemaakt door een geavanceerd brein. Een brein dat ontzettend veel energie nodig had, maar niet te groot kon worden – omdat het anders ondraagbaar zou worden en omdat het ook nog ter wereld gebracht moest worden. Met als gevolg een soort nanotechnologie. Ons moderne brein werd (gedwongen) super efficiënt. Hoofddoel was om ons primaire doel op aarde – voortplanting – mogelijk te maken. Een paar methodes:

  1. Het brein is gefixeerd op nieuwe dingen. Het nieuwe kan je immers bedreigen of vooruithelpen.
  2. Beloning is onweerstaanbaar. Als je niet immens blij zou zijn als je eten vindt, wat zou je anders de volgende keer motiveren om een prooi te doden?
  3. Voor ons voortbestaan is je plaats in een groep belangrijk. Een van de redenen dat we zo sociaal zijn.

Onbewuste beslissingen
Met voortplanten als doel klinken de technieken logisch, vooral met de kennis die we hebben over evolutie. Belangrijk is om te weten dat bijna al (onze) onbewuste beslissingen hierdoor worden beïnvloed, hoe complex we ook kunnen denken. De tijd waarin ons meesterbrein ontstond, is nog steeds tekenend voor hoe wij ons nu gedragen. Een paar voorbeelden:

  1. Vooral vrouwen zijn gewend om in groepen te leven, want samenwerken vergrootte de veiligheid van de groep als geheel. Daarom werd het brein zo geshaped dat vrouwen zich ongelukkig voelen als zij alleen zijn. Zoek in je marketing naar manieren waarop je dat gevoel van verbondenheid kan vergroten.
  2. Omdat het brein extreem doelgericht is, worden boodschappen die onnodig gecompliceerd zijn sneller genegeerd.
  3. Oogcontact kunnen we niet vermijden.

Over het algemeen wel bekend, maar goed om te weten hoe het precies werkt en hoe het is toe te passen. Daarnaast weet Pradeep ook dingen te vertellen die minder bekend zijn. Twee voorbeelden:

  1. De hersenstructuur van vrouwen verandert als zij moeder worden. In plaats van zichzelf centraal te stellen, zetten zij hun kind centraal. Uiteraard weer gericht op het ultieme doel: voortplanting.
  2. Spiegelneuronen (neuronen die actief worden als je iemand anders iets ziet doen) zijn enorm effectief. Zie jij iemand een bepaald product eten, dan ‘leer’ je hetzelfde te doen. ‘Zien eten doet eten’. Atleten passen dit al succesvol toe door voor een wedstrijd naar anderen te kijken.

recensie buying brainInzichten voor marketeers
Vooral het toepassingsgedeelte vind ik boeiend. Want het is leuk om te weten hoe de hersenen werken en veranderen, maar wat je ermee doet, dat is het belangrijkste als marketeer? Pradeep geeft specifieke adviezen op het gebied van branding, reclame, product design en verpakking. Een goed boek voor als je jezelf wil verdiepen in de ontwikkeling en werking van het moderne brein, neuromarketing en wetenschappelijk gefundeerde marketingtechnieken. Let wel: een aantal dingen zal je bekend in de oren klinken. Dan nog is ook dit stuk meer dan waardevol, omdat je ze in perspectief leert plaatsen. Wees je bewust van het onbewuste, bij jezelf en bij je klant!

Tip: op iTunes is het audioboek te downloaden. Ik heb het boek eerst gelezen, en daarna ‘herhaald’ via mijn iPhone. Ideaal, en Pradeep zou dit ook aanraden.

We hebben geen ‘eagle eye’ en kunnen ook niet zo goed horen als vleermuizen. Maar we hebben wel toegang tot alle zintuigen en juist door de combinatie van verschillende soorten waarneming hebben we als ‘generalisten’ een betere totaalbeleving. Hoe meer zintuigen je gebruikt, des te beter de boodschap dan ook bewaard blijft.

» Interesse om The Buying brain te lezen? Het boek is te bestellen bij Bol.com: The buying brain
(als je bestelt via deze link krijg ik €1,19. Via deze link ontvang ik niets)

Nawaz Kazmi

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.