Boekrecensie: Ik.nl – Wie wil jij zijn op internet?

30 juli 2011 | In Boekrecensies | door

Iedereen is een merk. Alleen heeft niet iedereen dit door. Ook mensen die niet online vindbaar zijn (digitale daklozen), geven een beeld af naar de buitenwereld. Weet jij eigenlijk wat je online identiteit is? Of kan het geen kwaad om hier handige tips uit Ik.nl te lezen…?

Digitale daklozen hebben een probleem
Stel je eens voor: je bent aan het solliciteren. Je potentiële nieuwe baas ziet je potentie in je CV en besluit je naam in Google in te typen om te kijken of er nog nieuwe dingen naar voren komen. Als digitale dakloze kom je uiteraard niet naar voren in ze zoekresultaten, maar misschien een naamgenoot wel. Maar wat nou als je naamgenoot een fraudeur is en hoog in Google staat op allerlei forums en nieuwsberichten? Dan kun je wel fluiten naar je nieuwe baan, want je nieuwe werkgever heeft geen idee dat het om een ander gaat! Domdomdom.

Het cruciaal om de regie in eigen hand te nemen. Bepaal zelf je online imago. Bepaal zelf welke resultaten anderen vinden als ze in Google naar je zoeken. En laat je hier bij helpen door de tips van Carlijn Postma uit Ik.nl.

Ik-cloud
Carlijn Postma geeft aan dat je eerst moet vaststellen hoe je jezelf online wilt profileren. Ze geeft hiervoor een handige tip: maak een ik-cloud. Schrijf eerst een tekst over jezelf, je bezigheden en je werk en. Voer deze tekst in op Wordle.net. Er wordt dan volautomatisch een ik-cloud gemaakt. De termen die groot zijn afgebeeld, zijn de kernwaarden voor je online identiteit. Mijn Maud-cloud ziet er zo uit:

Maud Cloud

Wie ben jij volgens Google?
Hoe zit het met jouw online identiteit? Wacht niet langer. Check direct of je huidige online identiteit overeenkomt met je ik-cloud. Open Google in een nieuw scherm en typ je naam in. Wat staat er in de top10? Is het actueel, past het bij de kernwaarden uit je ik-cloud én gaat het daadwerkelijk over jou? Ik ben benieuwd, want ik ken weinig mensen die 100% tevreden zijn met hun afspiegeling in Google…Google Maud Ebbekink

Boordevol tips

Talrijke tips uit Ik.nl kunnen je helpen bij het verbeteren van je online identiteit. Bijvoorbeeld:

• Welke sites kun je gebruiken om je online identiteit te monitoren?
  • Hoe kies je op welke sociale media sites je vertegenwoordigd wil zijn?
  • Aan welke eisen moet je profielfoto voldoen?
  • Hoe zorg je voor een geloofwaardige online identiteit?

Ik.nl is praktijk gericht
Postma geeft in Ik.nl goede tips om je online identiteit vast te stellen, te monitoren en te veranderen. Zeker voor digitale daklozen is dit boek een ‘must have’. Maar ook iedereen die zijn online identiteit wil optimaliseren (zoals ik), heeft iets aan dit boek. Hij staat namelijk boordevol met weetjes en leuke sites.

De hoofdstukken 1, 3 en 4 helpen je direct om je online imago te bepalen en optimaliseren. Hoofdstuk 2 is meer gericht op bedrijven, en vond ik daarom een vreemde eend in dit boek. In dit hoofdstuk staat o.a. een interview met een advocaat, maar dit was erg nietszeggend (“in de toekomst kunnen we pas echt antwoord geven op deze vragen”). Mijn advies is dan ook, scan het tweede hoofdstuk snel door om te kijken of er wat nuttigs bij staat voor je. Ga daarna snel weer verder met het praktijkgerichte hoofdstuk 3.

Klout score
Mijn Klout score

Na het lezen van Ik.nl kan je zelf aan de slag om je online identiteit te verbeteren. Ondanks mijn ervaring met internet marketing en sociale media heb ik toch veel goede ideeën opgedaan om mijn online identiteit verder te optimaliseren. Gelukkig heb ik het extra makkelijk. Als ik mezelf Google is het resultaat al behoorlijk goed, maar dat is ook geen kunst als je Maud Ebbekink heet, want ik geloof niet dat ik een naamgenoot in Nederland heb. Voor iedereen zonder unieke naam en of een slechte online identiteit geldt: koop het boek Ik.nl en start direct met het optimaliseren van je online identiteit! Want het leuke aan dit boek is dat je geen dure vakmensen nodig hebt, want alle tips kan je zelf uitvoeren. In enkele uren tijd heb je jezelf de gewenste online identiteit aangemeten. Wie wil dat nou niet?

Wil je online het boek bestellen voor €16,95? Dan kun je je waardering voor mijn boekrecensie tonen door te bestellen via deze link (bestel Ik.nl). Dan krijg ik namelijk €1,02 commissie. Als je Ik.nl bestelt via deze link (bestel Ik.nl)  krijg ik niets. Aan jouw de keuze.

Tags: , , , ,