Geen baas in eigen brein bij het zien van aanbiedingen

10 juni 2011 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Dat onze hersenen vreemd zijn weten we al een tijdje. Maar wist je dat ons brein compleet doorslaat bij het zien van een aanbieding? In dit artikel vind je een opmerkelijke case waaruit duidelijk blijkt dat onze hersenen ons voor de gek houden bij het zien van acties.

Op mijn werk houd ik me onder andere bezig met conversie optimalisatie van webshops. Toen ik inlogde om te kijken of mijn aanpassingen hadden geleid tot meer verkoop kwam ik iets vreemds tegen. Het aantal bestellingen was inderdaad gestegen, waarbij een bepaald product veel vaker verkocht dan normaal. Tijdens mijn analyse  bekeek ik uiteraard het product wat had gezorgd voor extra bestellingen. Mijn conclusie was eenvoudig, het product was in de aanbieding. Hierdoor was het vaker verkocht. Maar niets is wat het lijkt. Zie jij wat ik ook zie?

aanbieding psychologie
Gek op aanbiedingen
We denken dat we invloed hebben op wat er in ons hoofd gebeurt, maar dit is slechts gedeeltelijk waar. Maar liefst 90% van onze beslissingen wordt gemaakt door ons onbewuste. Dit gedeelte van ons brein kunnen we dus beter serieus nemen, want het heeft grote invloed op ons gedrag. Maar wat heeft dit te maken met de mooie aanbieding die hierboven zichtbaar is?

Ons onbewuste is voorgeprogrammeerd om aanbiedingen aantrekkelijk te vinden. Hierdoor kopen we sneller een product wat in de actie is. Maar dit is niet alles. We letten compleet niet meer op bij het zien van een aanbieding. Zodra er maar groot AANBIEDING of OP=OP boven het product staat, zijn onze hersenen er al van overtuigd dat er voordeel te behalen valt. Rationeel denken is er niet meer bij. Vind je het product interessant, dan pak je het en loop je naar de kassa om het af te rekenen. Als je bij de kassa staat weet je waarschijnlijk niet eens hoeveel voordeliger het product nu is.


Zijn jouw hersenen eerlijk?
Heb je goed gekeken naar de afbeelding met daarop het bed wat in de aanbieding is? Dan bedoel ik niet of je het bed mooi vindt of niet, want dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Maar heb je de prijs goed bekeken? Hoeveel voordeel heb je wanneer je dit bed nu koopt…..? Precies. Je hebt helemaal geen voordeel! Je betaalt zelfs €10,- meer dan wanneer deze geweldige actie er niet zou zijn.  Ik durf te wedden dat zeker de helft van de lezers niet doorhadden dat ze méér zouden betaalden in plaats van minder. En dit goldt zeker voor de bezoekers van de webshop waarop dit bed te bestellen is, want de aanbieding liep storm. Waar een klein typefoutje al toe kan leiden…

Deze case maakt duidelijk dat onze hersenen niet te vertrouwen zijn. Alles wat een beetje op een aanbieding lijkt zien we hier voor aan. Ons motto is dan: pakken wat je pakken kan, want het is een aanbieding!

 

P.S. Wil jij je site verbeteren dankzij psychologie?

Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij marketingpsychologie. Ook jij kan dit leren tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , ,


2 reacties op “Geen baas in eigen brein bij het zien van aanbiedingen

  1. Zo zag ik een keer een boek bij Bol.com voor 49 euro, terwijl de adviesprijs elders 19 euro is. Drukfoutje?

  2. Natuurlijk moet je niet met opzet “typefouten” maken in de actieprijs. Het is immers niet de bedoeling om websitebezoekers te manipuleren. Dat gaat misschien een keertje goed, maar zal je langetermijn zeker klanten kosten. Geen goed plan dus.

    Deze blog is er meer op gericht om uit te leggen wat er in ons brein gebeurt bij het zien van een van/voor prijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie