Boekrecensie: Verleiden op internet – Aartjan van Erkel

11 mei 2011 | In Boekrecensies | door

Ik keek al maanden uit naar dit boek. De verwachtingen waren torenhoog. Niet alleen omdat Aartjan van Erkel de winnaar van de Small Dutch Business Blog Award 2010 is en werkt voor o.a. ABN AMRO, BankGiro Loterij en Ditzo. Hij staat ook al jaren bekend om zijn praktische blog artikelen op zijn website. Schrijven voor internet kan hij zeker. Dat heeft hij al lang bewezen. Maar is Aartjan van Erkel ook in staat een pakkend boek te schrijven over verleidingstechnieken op een website?

Inspirerende momenten

Gefascineerd door het gedrag van mensen op websites en de overtuigingstechnieken van Cialdini startte van Erkel met het verwerven van vakkennis op dit gebied. Dit leidde tot het uitgebreid toepassen en testen van kennis uit andere boeken en onderzoeken. Vier jaar lang beschreef Aartjan van Erkel zijn kennishonger en experimenten op zijn site Schrijven op internet. Al snel bleek dat artikelen met simpele, concrete tips erg populair waren: zij kregen veel reacties en tweets. Daarom besloot van Erkel zijn kennis om te gaan zetten in een praktisch boek met toepasbare technieken om websites nog overtuigender te maken.

recensie verleiden op internetIn Verleiden op internet geeft Aartjan van Erkel een samenvatting van onderzoeken die zijn gedaan door grootmeesters in de marketing (zoals Cialdini, Kahneman,  McGovern, enz). Aartjan deelt hun onderzoeksresultaten en vertelt hoe je bezoekers van een website kan beïnvloeden door op de juiste psychologische knopjes te drukken. Vaak zijn eenvoudige ingrepen voldoende om klanten het gevoel te geven dat ze welkom zijn op een website. Hierdoor laten de bezoekers zich sneller overtuigen om bijvoorbeeld een product te kopen, een brochure te downloaden of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Aartjan van Erkel laat in vier delen zien hoe je een website onweerstaanbaar kan maken. Hij besteedt aandacht aan overtuigingstechnieken die je kunt toepassen op de homepagina en productpagina. Ook verteld hij wat de ideale schrijfstijl is voor overtuigende teksten op internet. Hij sluit het boek af met tips over het opstellen van webformulieren. Dit is namelijk hét punt waarop klanten willen overgaan tot conversie. Kortom, het moment waarop je wil dat de klant doorzet in plaats van afhaakt.

 

Praktische tips

Het 232 bladzijden tellende boek staat boordevol nuttige adviezen om een website overtuigender te maken. Ik zal hier een paar tips met jullie delen. In het boek worden de onderstaande adviezen uitgewerkt naar praktische aanpassingen voor het verbeteren van je website:

  • Net als op een vliegveld willen klanten die binnenkomen op je website zo snel mogelijk weer weg, want ze hebben nog meer te doen. Slimme websites zorgen er voor dat bezoekers makkelijk en snel de taken kunnen uitvoeren waarvoor ze op de website komen.
  • Zet op de homepagina van een website een rijtje met USP’s van je product of dienst. Het moet voor de bezoeker namelijk direct duidelijk zijn wat je aanbiedt en waarom hij bij jou moet zijn en niet bij de concurrent.
  • Zet vlak bij een Call-to-Action button een geruststellende tekst die eventuele twijfel van de bezoeker wegneemt, waardoor hij over gaat tot conversie.
  • Wil je een product of dienst onweerstaanbaar maken? Laat dan zie hoe zeldzaam, exclusief of uniek het is.

 

Dus….

Aartjan is er succesvol in geslaagd om wetenschappelijk onderzoek en psychologische inzichten van andere onderzoekers te vertalen naar praktische tips voor websites. Elk hoofdstuk barst van de eenvoudige trucs en krachtige overtuigingstechnieken waarmee je het rendement van je website kan verbeteren. Met slechts kleine tekstuele en visuele aanpassingen kan een website veel overtuigender worden. Met duidelijk beeldmateriaal laat van Erkel zien wat wel en niet goed is aan websites. Dit zorgt er voor dat je de tips beter onthoudt en goed kan toepassen op je eigen website.

Ik heb slechts een klein puntje van kritiek. Hoewel het boek Verleiden op internet heet, gaat het voornamelijk in op websites en niet op andere onderdelen van het internet zoals bijvoorbeeld sociale media. Zelf heb ik hier weinig problemen mee, want het ik ben dik tevreden met alle nuttige adviezen die ik heb gelezen om websites te verbeteren.

 

Lijst met verbeterpunten

Om optimaal te kunnen profiteren van de tips in het boek adviseer ik om tijdens het lezen een lijst bij te houden. Zet hierin de tips die je op je eigen website kan gaan toepassen om het rendement te verbeteren. Ik heb zo’n lijst gemaakt en sta al te springen om mijn site nog overtuigender te maken. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van mijn aanpassingen. Uiteraard zal ik deze met jullie delen via mijn blog.

Verleiden op internet is een aanrader voor een breed publiek. Eigenaren van website, webbeheerders, webbouwers, marketeers, copywriters, communicatiemedewerkers, managers. Iedereen kan leren van de praktische tips en voorbeelden.

 

Verhoog eenvoudig het rendement van je website.
Bestel Verleiden op internet! (affiliate link: via deze link ontvang ik €0,94 per verkocht boek) of via deze link (ik verdien dan niks).

 

P.S. Wil je weten hoe jouw website beter kan?

Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer marketeers en ondernemers zoals jou mijn geheime en supereffectieve technieken.

 

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


4 reacties op “Boekrecensie: Verleiden op internet – Aartjan van Erkel

  1. Voor iedereen die het boek al uit heeft, of persoonlijk van Aartjan wil horen hoe hij zijn favoriete verleidingstrucs op websites toepast: volgende week (de 17e) verzorgt hij samen met Jos Burgers een seminar: http://www.verleidenopinternetseminar.nl.

    Ik ga er in ieder geval naartoe, zijn site en boek zijn super nuttig in mijn dagelijks werk! Wie nog?

  2. Pingback: Recensie door Psychologie & Marketing blog « Verleiden op internet – Aartjan van Erkel

  3. Goede recensie. Opwarmertje, want hij staat ook op mijn reading list.

    @pieter: @miumarketing collega Shanker Roelsma ging ook naar het seminar en deed verslag op Molblog http://bit.ly/mbcEqr. Hoe vond jij het?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right